Vis mer

Opel Astra er død, leve Opel Astra

Vel, ikke riktig død ennå.... Men i dag presenterer Opel merkets helt nye Golf-konkurrent - nye Astra.

Siden 1936 og den første Olympia Kadett, har Opel ifølge eget utsagn hatt en av de tre bestselgende kompakte modeller i Europa. I flere land har Astra - og forgjengeren Kadett - i årevis kivet i salgsstatistikkene mot erkerivalen VW Golf som den aldri har klart å vippe av tronen.

Vi hadde mye godt å si om forgjengeren som vi mener har hatt en svakere plass på salgsstatistikken her i landet enn den fortjener.

Til Frankfurt

Nå slipper altså Opel de første elementene av informasjon om dens etterfølger, som skal vises for publikum på bilutstillingen i Frankfurt i september. I denne omgang kan vi vise eksteriørbildene.

Minner om Mégane

Av disse går det tydelig frem at nye Astra har fått en formgivning mer i tråd med den som Insignia representerer, altså moderne, dynamisk og ikke uten en viss atletisk eleganse med sitt markante hofteparti og skrånende taklinje. Sistnevnte gjør for øvrig at vi spør oss hvordan det blir med hodeplass i baksetet. Alt i alt synes vi nye Opel Astra minner ikke så rent lite om nye Renault Mégane og gir et tilsvarende visuelt inntrykk av soliditet.


Vokser

Som det er vanlig har den nye generasjonen vokst i forhold til forgjengeren og en akselavstand økt med syv centimeter skal gi et romsligere interiør. Også sporvidden har økt. Bilen er for øvrig 442 centimeter lang, altså en god del større enn VW Golf og nærmere en Mazda 3 eller Subaru Impreza.

Motorene også kompakte

Nykommeren vil bli lansert med åtte forskjellige motorer fordelt likt på bensin og diesel. De fire CDTI-turbodiesel-motoren har slagvolum fra 1,3 til 2,0 liter og yter fra 95 til 160 hestekrefter. På bensinsiden er slagvolumtallene1,4 og 1,6 liter - Opel tror tydeligvis også på downsizing - 1,8-literen forsvinner. Den erstattes av en ny 1.4 turbo på 140 hestekrefter. Bensinmotorene har ytelser frra 100 til 180 hester. Forbrukstall oppgis ikke i denne omgang.

Alle versjonene unntatt den minste får sekstrinns manuell girkasse som standard. Opel annonserer dessuten en ny og kompakt automatkasse på nye Opel Astra.

Vis mer


"Mekatronisk" chassis

Ellers fremhever Opel det nye chassis som de kaller mekatronisk, noe som innebærer at de mekaniske funksjonene og de elektroniske kontrollsystemene er integrert. Astra vil, som Insignia, kunne utstyres med det adaptive understellet FlexRide med mulighet for tre innstillinger: Standard, Sport og Tour - sistnevnte med mer komfortabelt preg. Vi er spente på om dette vil innebære en forbedring i forhold til IDS+ som finnes på dagens Astra og som vi har gode erfaringer med.

Mer avansert utstyr

Nye Opel Astra er med på trenden som går ut på å bringe inn i klassen utstyr som tidligere var tilgjengelig høyere opp i prisklassene, blant annet Bi-Xenon adaptive frontlykter som automatisk tilpasser seg kjøreforholdene med ni forskjellige lysfunksjoner, det mye omtalte kamerasystemet "Opel Eye" som leser veiskilt og fungerer som vimsevarsler. Opel annonserer også en ny type ergonomiske forseter.

Som nevnt skal Astra lanseres i Europa til høsten. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om priser og lanseringsdato i Norge.