Opel Astra 1.8 1994: Kjølevæske forsvinner og jager turtall

Bilmerke: Opel
Modell: Astra
Motor: 1.8 bensinmotor
Årsmodell: 1994
Kilometerstand: 126.000

Problem: 1: Kjøleveske forsvinner 2: Turtallet "jager" på tomgang
1: Kjølevæsken forsvinner fra bilen uten at jeg kan se hvor den tar veien. Det er forholdsvis mye vann som må etterfylles i løpet av en uke.

Tror ikke at det er lekkasje i varmeapparat, da det ikke er duggproblemer, og har ingen indikasjon på at det er vann i oljen (ikke grå, vann-perler eller "fresing" ved oppvarming). Har også forsøkt å kjøre gjennom radiatortett uten at det ble bedre.

Ved skifte av tennplugger (midt i motoren) oppdaget jeg at det var brunt belegg rundt hullet til plugg nærmest fordeler, i tillegg til at pluggen var brun/brent på yttersiden. Kan det være en lekkasje i pakning som gjør at kjøleveske renner inn her og fordamper pga varmen?

2: Motoren har en tendens til å begynne å jage i turtall når den går på tomgang (800-1500 rpm). Jeg tror dette kan ha sammenheng med styring av innsprøytningssystemet, men er ikke sikker.

Jagingen opphører når jeg fjerner en ledning/kontakt som er tilkoblet en enhet som kanskje styrer chokespjellet (?) eller dunker lett på denne enheten (sylindrisk enhet festet på en enhet som står i luftinntak til forgasseren (rett over spjeldet) og peker inn mot tennpluggene (til venstre for gassviren)).

Kan det være denne enheten som må skiftes, eller må hele forgasseren skiftes?

Svar: For det første så ville jeg sett trykk på kjølesystemet for å finne lekkasjer på radiator, vannpumpa eller slanger. Lekker varmeapparatet så bør det dugge mer enn vanlig pluss at det blir fuktig på gulv og lukter unormalt. Kan hende at det er toppakning eller topp som er defekt og at vannet da går i eksosen. Da vil det i mange tilfeller være mer røyk ifra eksos. Bilverkstedet kan finne ut av dette ved å sette trykk på hver sylinder eller sjekke om det er eksos i kjølesystemet. Brunt belegg rundt tennplugg vil nok bare være ifra toppdekselpakning og det trenger du ikke bry deg med ennå, i hvert fall ikke før det ligger olje rundt tennpluggene. Jaging på tomgang er på grunn av en treg tomgangsstiller som du eller bilverkstedet kan vaske med for eksempel forgasserrens på boks. Samtidig bør du rense spjeldhus og stikke opp vakuumtilkoblinger under spjeldhuset som går til toppdeksel. Det er ikke forgasser på innsprøytingsmotor.