Chevrolet Volt og Opel Ampèra feies midlertidig av banen på det norske markedet.
Chevrolet Volt og Opel Ampèra feies midlertidig av banen på det norske markedet. Vis mer

Opel Ampèra er død

Miljøvinnere feid av av banen av myndighetene.

Det har vært stor spenning knyttet til myndighetenes avgiftsbelegging av de nye bilene Opel Ampera og Chevrolet Volt. I prinsippet fungerer de som en elbil, men de har i tillegg med seg en liten bensinmotor som lader batteriene ved behov. Dette er en så effektiv løsning at bilene slipper ut kun 40 gram CO2 per kilometer. Er de da elbiler, eller kategoriseres de som hybridbiler? Til sammenligning slipper en hybridbil i samme størrelse ut ca. 90 g/km. En elbil slipper ut null i selve bruken.

Nei til miljø

Nå har myndighetene, gjennom Toll- og Avgiftsdirektoratet, gitt Opel et svar. Bilene er verken en elbil eller en hybridbil, og skal derfor avgiftslegges som en ordinær bil. Dermed har biler med denne teknologien fått stukket en kniv rett i hjertet, og det på minst to av de mest miljøvennlige bilene som kommer på markedet i 2011. Uten noen som helst avgiftslette, slik el- og hybridbiler har, så får bilene en pris som gjør dem uinteressant for det norske markedet.

Superhybriden skal produseres

Store prisforskjeller

Importøren av Opel er ikke tvil om at bilen bør avgiftsbelegges som en elbil, ettersom det er strøm alene som driver bilen. I praksis vil det si fritak for både engangsavgift og merverdiavgift. I så tilfelle ville bilen fått en pris på kr. 288.000 har importøren meldt. Nå kan den risikere å ende på et sted mellom 430.000 - 440.000 kroner i pris til kunde, ifølge våre egne beregninger. Det er noe ingen vil være villig til å betale. Toll- og avgift har lagt til grunn at bilen er utstyrt med en såkalt ”range-extender”, en bensinmotor som fungerer som en dynamo for å lade batteriene. Dermed kan den ikke kategoriseres som el- eller hybrid, og da er det kun ett alternativ igjen. Den er en ordinær bil.

Les mer om pris på Ampèra her

Siste ord ikke sagt

Foto: Chevrolet Vis mer


Myndighetene forsøker hele tiden å tilnærme seg de europeiske direktivene med tanke på klassifisering og godkjenning av biler. Derfor skules det mye over grensene for å se hva slike biler klassifiseres som i andre land. Der er ikke det siste ord sagt, og dette vil helt klart være en pådriver her til lands. I denne saken har Toll- og avgiftsdirektoratet dessuten sendt saken videre til Finansdepartementet for ytterligere utredning. Norge er et land med særavgifter, spesielt på bil. Det vil ikke endre seg med Ampera og Volt. Derfor er usikkerheten stor.

Nissan Leaf får heder og ære

Miljøorganisasjonene

Flere av miljøorganisasjonene taler for en ren CO2-basert avgiftspolitikk, mot dagens som blander inn både ytelser og vekt. I denne saken spesifikt er Bellona klar i sin tale. De ønsker ikke at Ampera og Volt skal klassifiseres som fullverdige elbiler, rett og slett fordi bilene har et faktisk CO2-utslipp. De ønsker likevel at bilene skal avgiftsbelegges på en måte som rettferdiggjør det lave utslippet, og som i tråd av dette gjør bilene til et førstevalg – etter de rene elbilene.

Elbilene selger godt

Ønsker riktig rabatt

Volt og Ampera bør få miljørabatt, mener Kari Asheim i Bellona. Vis mer


– Myndighetene må innse at vi trenger mer miljøvennlige alternativer frem til vi får god nok tilgang på fullverdige elbiler, engang i 2020 eller senere, sier Kari Asheim i Bellona. Hun presiserer også at denne type biler utgjør et godt og langvarig alternativ, og er et skritt i riktig retning mot fullelektrisk drift. –Vårt forslag til avgiftsbelegging av denne type biler går først og fremst ut på å gi dem en betydelig rabatt på engangsavgiften, på grunn av de lave CO2-utslippene og det relativt store elbatteriet, sier hun. Forslaget vårt vil gi Ampera 40 - 50 000 kr mer i rabatt på engangsavgiften enn det myndighetene legger opp til i dag. I tillegg foreslår vi at disse bilene får lade gratis og får halvert firmabilbeskatning, avslutter hun.

Gullalder etter 2020

Litt mindre miljøvennlig

I USA meldes det dessuten at Chevrolet, som er moderbilen til Ampera, vurderes solgt med et mindre batteri som et rimeligere alternativ. Det er sagt at Chevrolet taper penger på hver eneste Volt som selges, og at et mindre batteri ville minske skaden. Med denne løsningen fjerner Volt seg lenger fra et miljøalibi, og nærmere en normal bil. Dette har foreløpig ikke vært et tema fra Opel, men i nøden spiser fanden fluer, sies det. Et neste aspekt er antallet. Ingen av produsentene har kunnet si eksakt hvor mange biler de får, noe som også er et av temaene rundt elbilen Nissan Leaf. Kanskje vi alle må kjøre fossilt drivstoff likevel, selv om vi skulle ønske å bytte aldri så mye? Opel Ampèra skulle kommet i løpet av året. Nå kommer den kanskje ikke i det hele tatt.