Opel Ampera (her på bilutstillingen i Genève i mars i år), har vunnet en halv seier i og med at den blir definert som hybrid og ikke som vanlig bensinbil. Men det er et slag som er vunnet, ikke krigen. Opel ønsker at de miljømessig gunstige nyvinningene også skal belønnes avgiftsmessig. Foto: Knut Moberg
Opel Ampera (her på bilutstillingen i Genève i mars i år), har vunnet en halv seier i og med at den blir definert som hybrid og ikke som vanlig bensinbil. Men det er et slag som er vunnet, ikke krigen. Opel ønsker at de miljømessig gunstige nyvinningene også skal belønnes avgiftsmessig. Foto: Knut MobergVis mer

Opel Ampera gjenopplivet

I november i fjor erklærte vi den innovative europaversjonen av Chevrolet Volt, Opel Ampera, for død.

Vi presiserte imidlertid at gjenopplivningsforsøk var igangsatt, og i dag, i forbindelse med regjeringens presentasjon av forslag til revidert nasjonalbudsjett, viser det seg heldigvis at det annonserte "avgiftsmordet" ikke har rukket å finne sted.

Defineres som hybrid

Det betyr imidlertid ikke at regjeringen åpner for å skape en ny avgiftskategori for biler som Ampera med radikalt lavere utslippsnivå enn de hybridbilene vi har hatt på markedet til nå. Men begrepet hybridbiler blir utvidet og vil ifølge forslaget omfatte de "nye typene hybridbiler" - les: Elbiler med rekkeviddeforlengere.

Da rekkeviddeforlengeren består av en klassisk bensinmotor (i Opel Amperas tilfelle), kan ikke disse bilene klassifiseres som nullutslippsbiler. Den kan imidlertid kjøres lokalt på nullutslipp over avstander på opp til seks mil - altså i praksis de fleste daglige "til-og-fra-jobb-turer". I forhold til en klassisk hybrid som Toyota Prius, blir utslippet betydelig lavere. Opel Ampera skilter med svært lave 40 gram CO2 per kilometer.

Her kan du lese mer om Opel Ampera.

Regjeringens pressemelding har følgende ordlyd:

Regjeringen foreslår å utvide ordningen med avgiftsnedsettelser for hybridbiler til også å omfatte hybridbiler basert på ny teknologi.

Elbiler er i dag fritatt for engangsavgift, mens det er gitt lettelser i engangsavgiften for biler som benytter både elektrisitet og konvensjonelt drivstoff (hybridbiler). Avgrensningen av hvilke kjøretøy som faller inn under lettelsene for hybridbiler, ble laget med utgangspunkt i de hybridbilene som var på markedet da reglene ble innført.

I løpet av høsten vil det komme ladbare hybridbiler på markedet som faller utenfor dagens avgrensning, og som etter gjeldende regelverk vil regnes som vanlige biler med forbrenningsmotor.

Det er liten grunn til å opprettholde et slikt skille, og Regjeringen foreslår derfor å utvide ordningen slik at også de nye hybridbilvariantene vil omfattes av hybridbildefinisjonen. Dette gjelder eksempelvis Opel Ampera, men det er grunn til å tro at det også vil komme andre hybridbiltyper som ville falt utenfor dagens avgrensning.

Opel skuffet

Opels informasjonsmedarbeider Hélène A. Formo sier til DinSide at selv om forslaget av i dag innebærer en kraftig forbedring i forhold til hva Toll- og Avgiftsdirektoratet la opp til i første omgang, så er Opel skuffet over at man ikke åpner for insitament for ny og mer miljøvennlig teknologi. Ifølge Formo innrømmet finansministeren selv i sin gjennomgang av forslaget til revidert nasjonalbudsjett at målet er å få penger i statskassa. Hvis målet hadde vært å oppmuntre til anskaffelse av ny og mer miljøvennlig teknologi, ville det måttet kraftigere lut til, legger hun til. Det virker ikke rimelig for Opel at biler som Ampèra, som slipper ut 40 gram CO2 per kilometer og dermed befinner seg i en kategori mellom nullutslippsbiler (les: Elbiler) og dagens hybrider som Toyota Prius (Utslipp: 89 gram per kilometer), skal plasseres avgiftsmessig i samme bås som sistnevnte. Den norske importøren kommer til å be om en ytterligere gjennomgang for å få et mer teknologinøytralt avgiftssystem i fremtiden.

70.000 kroner billigere

Takket være hybridklassifiseringen kommer i det minste Ampèra til å få en betydelig lavere pris enn den ville fått hvis ikke regjeringen hadde gått inn for en endring av definisjonene. Nå ser det ut til at bilen, som skal lanseres i høst, vil få en prislapp på rundt 380.000 kroner, i stedet for de hårreisende 450.000 kronene det lå an til. Imidlertid ville bildet sett annerledes ut hvis bilen hadde fått samme typen definisjon som Chevrolet Volt har fått i USA. I dette, beste tilfellet, hadde nemlig Opel annonsert en utropspris på lave 288.000 kroner.

Uansett: Nyheten om at denne typen biler nå i det minste ikke behandles som en "vanlig", ikke-hybrid bil slik toll- og Avgiftsdirektoratet la opp til i første omgang, viser at regjeringen til en viss grad har innsett hvor voldsomt urimelig det ville være, i etterkant av at DinSide tok fatt i saken. Men debatten er ikke slutt med dette, og vi regner med at flere grep vil stå for døren i månedene/årene som kommer.

Les også: Er denne bilen en bløff?