Vis mer

Opel Ampera får prislapp

Opel Ampera presenteres som en elbil uten problemer med rekkevidde.

Bilen er den europeiske søsteren til Chevrolet Volt. Den grunnleggende teknologien er identisk (de bygger på den såkalte Voltec-plattformen), men de to modellene har fått differensiert design.

Bilen er en familiekombi med plass til fire og fem dører, og vil være velutstyrt. Den vil legge seg en bilklasse over elbilen Nissan Leaf, som vi nylig gav terningkast seks.

Medbragt rekkevidde-utvidelse

I utgangspunktet er det en elbil da det til enhver tid er elmotorene som driver bilen fremover, men i motsetning til elbiler som Nissan Leaf eller Mitsubishi i-MiEV - de nyeste på markedet - har ikke Opel Ampera de samme begrensningene når det kommer til rekkevidde. Ampera er nemlig utstyrt med et medbragt ladeaggregat, en 1,4-liters Ecotec bensinmotor av typen man finner i Corsa, Astra eller Meriva.

Stort sett elektrisk drift

Utgangspunktet for Voltec-plattformen, som altså inkluderer elektromotorene og bensinmotoren, er at eldriften alene skal gi en rekkevidde på 64 kilometer. Beregninger viser nemlig at 80% av Europas befolkning tilbakelegger mindre enn dette per dag. Om natten lader man så opp batteriene fra en vanlig stikkontakt, noe som ikke skal ta mer enn tre timer. For folk som hovedsaklig bruker bilen til og fra jobb vil Opel Ampera (som naturligvis vil hete Vauxhall Ampera i Storbritannia), kunne klare seg så og si utelukkende på ren el-kraft og dermed gi en betydelig miljøgevinst, om enn hovedsaklig lokalt.

Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel


Rekkevidde: 500 km

Men er man ute på lengre kjøretur vil bensinmotoren slå inn etter de (i snitt) tilbakelagte 64 kilometrene. Den vil da ifølge produsenten kun brukes til å lade batteriene. Dette gir en rekkevidde på totalt 500 kilometer før batteriene må lades/bensintanken fylles.

Solid trekkraft

Opel Ampera er utstyrt med en T-formet batteripakke bestående av 220 litiumion-celler, plassert i bunnen av bilen. Elmotoren produserer for sin del 150 hestekrefter og et massivt dreiemoment på 370 newtonmeter fra start. Det burde borge for gode ytelser. 0-100 km/t skal bilen for øvrig greie på ni sekunder, hvilket er en respektabel tid.

350.000 kr på kontinentet

Så til prissettingen. Opel Ampera har fått en pris i Europa på 43.000 Euro eller cirka 350.000 kroner inklusive merverdiavgift. Prisen vil variere fra land til land - i Tyskland skal Ampera bli en god del rimeligere. Uansett er den klart dyrere enn den amerikanske Chevrolet-versjonen - selv før skatterabatten som gis i USA, hvor Volt har fått status som elbil, slår inn. Det betyr en tollpris til Norge på 292.000 kroner.

Elbil-status er nøkkelen

Prisen i Norge er ikke klar ennå. Hvis Opel, som de satser hardt på over alt, klarer å få bilen definert som elbil, og ikke hybrid, kunne prisen i Norge faktisk havne på cirka 300.000 kroner, hvilket ville være rimelig for en slik femdørs kombikupé med gode ytelser og sterk miljøprofil. Hvis definisjonen som hybrid vedvarer, vil situasjonen bli en annen. Ikke desto mindre ville da CO2-avhengig avgift bli temmelig lav da CO2-utslipp per kilometer oppgis til "maksimalt 40 gram" etter Europa-normene.

300.000 eller 440.000 kr?

Avhengig av en del faktorer vi ikke i skrivende stund har kontroll over, ville prisen etter våre beregninger i så fall kunne ligge et sted mellom 430.000 og 440.000 kroner. Det er opplagt at hvis bilen ikke får status som elbil vil den bli betydelig mindre attraktiv om enn ikke uoppnåelig for det med solid motivasjon og tanke på lavere driftskostnader.

Vi følger spent med, og kommer tilbake med de endelige tallene når de blir tilgjengelige. Produksjonsoppstart og markedsintroduksjon vil finne sted i løpet av 2011.