<b>LITEN OG TØFF:</b> Opel Adam S skal ut og tøffe seg mot konkurrentene.  Foto: Opel
LITEN OG TØFF: Opel Adam S skal ut og tøffe seg mot konkurrentene. Foto: Opel Vis mer

Opel Adam S - S for Sport

Blir dette den neste kule bilen etter Mini?

Det er liten tvil om at Adam er maskotten i Opel-familien. For kort tid siden hadde vi gleden av å testkjøre Opel Adam Rocks, en slags røffere terrenglignende sak som skal tiltale de med behov utenfor storbyene.

Nå viser de Adam S, en bil for de med mer sportlig tiltrekning.

Kruttpakke

Adam S blir første gang vist til publikum under den kommende bilutstillingen i Paris i oktober. Bilen får en 1,4-liters turboladet hissigpropp under panseret, som yter 150 hestekrefter, ut fra et dreiemoment på 220 Nm.

Vi har testet nye Mini

Opel legger ekstra vekt på at dette utgjør over 100 hestekrefter per liter slagvolum, med det skulle også bare mangle i dagens marked. Sammenlignet med sin slektning av en motor, som ikke har turbo, så leverer den nye motoren 50 prosent mer effekt og 70 prosent mer dreiemoment. I Adam S vil det sitte en 6-trinns manuell girkasse.

Resultatet av maskin og girkasse er at de skyver Adam S fra 0-100 km/t på 8,5 sekunder, og toppfarten er satt til et stykke over 200 km/t. I dagens samfunn er det likevel ikke godt nok med bare gode ytelser.

Prøvekjørt: Kamuflert Opel Corsa

Forbruk og utslipp er vel så viktig. Adam S er nødt til å klare de nye Euro 6 kravene, noe den naturligvis gjør med god margin. Bilen har fått start/stop-system som standard, og Opel har gjort flere tiltak for å holde bilens vekt nede på et minimum. Vekt er som kjent forbrukets verste fiende.

Vi er likevel litt skuffet over at oppgitt forbruk ikke er lavere enn 0,64 liter per mil.

Fiat 500 vokser

Se flere bilder av Adam S:

LITEN OG TØFF: Opel Adam S skal ut og tøffe seg mot konkurrentene. Foto: Opel


Det visuelle ytre

Utvendig er tydelig at Adam S sikter mot de som liker det sportslige. Bilen er bestykket med hjul i dimensjon 225/35 R18, noe som ville være utenkelig stort for bare noen år siden. Du får i tillegg røde bremsekalipere som syns godt gjennom felgene.

Rundt hele karosseriet er det puttet på med elementer som gjør at bilen ser ut som den er senket nærmere veibanen. Dette ved en leppe i form av en spoiler nederst på frontfangeren, sideskjørt som gir inntrykk av en senket bil, og bak har du en takspoiler som etter alt å dømme skal gi bedre marktrykk. Adam S er også utstyrt med LED kjørelys og baklykter.

Fargevalget er også med på å vise at dette er noe annerledes enn en standardversjon.

Et sjarmerende indre

Også innvendig er det klare tegn på at dette er noe spesielt. Du kan selv velge detaljer som gjør at bilen blir preget av deg som person, og dette gjelder alt fra seter til materialer og farger. Innvendig finner du også et IntelliLink infotainment-system som er kompatibelt med dagens smarttelefoner, uavhengig av hvorvidt du har Android eller Apple, og talegjenkjenningen Siri er bare en av mange funksjoner.

Dersom du mener at 150 hk ikke er nok, og at bilen bør bestykkes med enda mer krutt under panseret, så fortvil ikke. Selv om ingen har bekreftet det, så vil det helt sikkert dukke opp en OPC. Da snakker vi.