<b>TOTALSKADET:</b> Tidligere i år tok en Tesla fyr når den ladet ved en ladestasjon på Brokelandsheia i Gjerstad kommune i Aust-Agder. Foto: NTB SCANPIX / www.iGjerstad.no
TOTALSKADET: Tidligere i år tok en Tesla fyr når den ladet ved en ladestasjon på Brokelandsheia i Gjerstad kommune i Aust-Agder. Foto: NTB SCANPIX / www.iGjerstad.noVis mer

Ønsker klarere retningslinjer ved brann i elbil

Brannvesenet har liten eller ingen opplæring når det kommer til slukking av brann i elbiler.

Med nesten 70.000 elbiler i den norske bilparken, og en rykende fersk hendelse der en Tesla gikk opp i røyk tidlig i januar 2016, er det naturlig å spørre hvordan brannvesenet er forberedt på slike situasjoner.

Seksjonsleder ved Rogaland Brann og redning IKS har tidligere fortalt at de foreløpig har en god dialog med produsentene av elbilene når det kommer til slukketeknikk.

Allikevel er det foreløpig ingen effektiv løsning som benyttes av den norske brann og redningsbrigaden.

Foreløpig har instruksjonene vært å kjøle ned og forhindre spredning av brannene. Alle elbilene Dinside kjenner til har brent helt ned.

LES OGSÅ: Tesla blir brannsikret

Ønsker bedre opplæring

Seksjonsleder Ole Jakob Hansen ved Oslo Lufthavn etterlyser også bedre opplæring og trening når det kommer til situasjoner hvor en elbil er involvert.

- Det er stor forskjell på batterier og deres plassering i bilene, så kunnskap er viktig. Per i dag er det lite eller få retningslinjer, og nasjonalt er kunnskapen veldig varierende.

NESTEN 500 GRADER: Etter drøye 20 minutter holdt bilens kupé nærmere 500 grader. Foto: SKJERMDUMP Vis mer


Hansen påpeker at myndighetene ligger etter, spesielt med tanke på at det nå er blitt så mange elbiler i landet.

LES OGSÅ: Veisaltet fra i vinter kan bli en brannbombe

Utførte forsøk

Det er få kjente fullskala brannforsøk med elektriske biler i Norge. I 2013 skrev daværende branningeniører Siril Hegèn Agerup og Lisa Schei Blikeng sin bacheloroppgave om nettopp dette tema.

Brannforsøket ble utført på en Peugeot iOn fra 2012, hvor de benyttet en industribrenner for å varme opp batteriet og skape en kortslutning.

- Når bilen først begynte å brenne fjernet vi propanbrenneren. Bilen gikk ikke i lufta, men opprettholdt et brannforløp hvor en og en celle i batteriet ventilerte og antente, forklarer Agerup til Dinside, som nå er branningenør i P.i.D Solutions AS.

Brannen varte da i overkant av 90 minutter, hvor den høyeste temperaturmålingen midt i kupéen var på hele 1.029 grader celsius.

Som videoen under viser, brant elbilen i 90 minutter (videoen varer dog bare litt over 4 minutter). Overtenningen var fullstendig etter 30 minutter og varmen når sin maksimale effekt etter 40 minutter.

 

(Artikkelen fortsetter under videoen)

LES OGSÅ: Derfor begynner bilene å brenne

Holder seminar

I mars avholdes et seminar i regi av CTIF hvor nettopp brann i elbil er i fokus.

CTIF er en internasjonal organisasjon som har sin primære oppgave å fremme internasjonalt samarbeid innen brannberedskap, redning og forebyggende brannvern.

Hansen forteller at de håper å kunne sette fokus på disse utfordringene under seminaret.