"<i>Gamle startkabler kan ødelegge elektronikken i moderne biler. Nå ber fagfolk bilistene tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda</i>", skriver BilXtra i en pressemelding. "<i>Når en bil med tomt batteri mottar strøm fra en bil med full spenning - som er tilfellet ved starthjelp - skapes et voldsomt spenningssjokk som forplanter seg ut til alle bilens komponenter. ... Vi råder derfor alle som har biler utstyrt med elektronikk til ikke å motta starthjelp via vanlige startkabler."</i>, skriver NAF på sine nettsider. Verken BilXtra eller NAF kan imidlertid dokumentere at tradisjonelle startkabler er skadelige for moderne biler. Foto: -montasje laget av Per Ervland
"Gamle startkabler kan ødelegge elektronikken i moderne biler. Nå ber fagfolk bilistene tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda", skriver BilXtra i en pressemelding. "Når en bil med tomt batteri mottar strøm fra en bil med full spenning - som er tilfellet ved starthjelp - skapes et voldsomt spenningssjokk som forplanter seg ut til alle bilens komponenter. ... Vi råder derfor alle som har biler utstyrt med elektronikk til ikke å motta starthjelp via vanlige startkabler.", skriver NAF på sine nettsider. Verken BilXtra eller NAF kan imidlertid dokumentere at tradisjonelle startkabler er skadelige for moderne biler. Foto: -montasje laget av Per ErvlandVis mer

Omstridte påstander om startkabler

Hvis vi skal tro NAF og BilXtra, utgjør tradisjonelle startkabler en fare for moderne bilelektronikk. Påstanden er i beste fall omstridt.

Tirsdag den 18. november sendte bildel- og verkstedkjeden BilXtra ut en pressemelding via Nyhetsbyrået Newswire. Pressemeldingen, som samme dag ble referert i en rekke norske medier, innledes med den dramatiske overskriften "Gamle startkabler er farlige". Deretter fremmes følgende påstander:

"Gamle startkabler kan ødelegge elektronikken i moderne biler. Nå ber fagfolk bilistene tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda.

Det er veldig mange som har gamle startkabler uten overspenningsvern med seg i bagasjerommet. Når disse kobles til nyere biler fullstappet med avansert utstyr, kan startforsøket drepe elektronikken, sier Ove Bakkemo i verkstedkjeden BilXtra."

Ingen ny påstand

Motorredaksjonen i DinSide har en rekke ganger opp gjennom årene registrert at ulike aktører anbefaler å bruke "gnistsikre" startkabler. Og redaksjonen har valgt å tro på at dette er en fornuftig anbefaling. På denne bakgrunn har også DinSide i flere artikler anbefalt våre lesere å satse på "startkabler med gnistdempere".

Vis mer


Da vi leste BilXtras oppfordring om at norske bilister bør "tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda" ble vi imidlertid betenkt. Så betenkt at vi bestemte oss for å gå påstanden nærmere etter i sømmene. Bør virkelig norske bilister slutte å hjelpe hverandre på kalde vintermorgener? Bør vi kaste startkablene vi har, og gå til anskaffelse av startkabler med overspenningsvern?

Toyota: Kjenner ikke til noen eksempler

Vi har snakket med en rekke aktører som setter spørsmålstegn ved påstanden om at tradisjonelle startkabler er farlige.

Vis mer


- Det er selvsagt fullt mulig å gjøre feil når man bruker startkabler. For eksempel er det opplagt at det er skadelig og farlig å koble plusspol mot minuspol, sier Fred Banggren, leder for teknisk support i Toyota Norge.

Banggren kjenner imidlertid ikke til et eneste eksempel på at tradisjonelle startkabler - når disse er brukt korrekt - har forårsaket skader på bilelektronikk. Han kan også fortelle at Toyotas brukerhåndbøker ikke inneholder informasjon om at spesielle startkabler må brukes.

- Vi har nå sjekket håndbøkene til både en Toyota-modell og en Lexus hybridmodell. Disse gir svært grundige instruksjoner om de fleste aspekter ved hjelpestart. Men det er ikke spesifisert at startkablene må ha et spesielt overspenningsvern, sier Banggren.

Volkswagen: Ingen krav om overspenningsvern

Heller ikke teknisk sjef i Harald A. Møller, som importerer Audi, Skoda og Volkswagen til Norge, har vært borti eksempler på at ordinære startkabler har slått ut bilelektronikk.

Vis mer


- Jeg har vært borti et tilfelle der bruk av startkabler resulterte i en ødelagt styringsenhet. Problemet i dette tilfellet var imidlertid bruk av gal polaritet, altså at brukeren hadde koblet pluss til minus, sier Tor Arne Ballo.

Heller ikke Volkswagens instruksjonsbøker krever bruk av startkabler med overspenningsvern.

- I instruksjonsboken jeg har foran meg nå, understrekes det at eieren kun skal bruke startkabler som tilfredsstiller DIN-normen 72553. Denne normen har imidlertid ingenting med overspenningsvern å gjøre, sier Ballo.

Ford: Ingen eksempler

- Nei, i Mondeo-instruksjonsboken står det heller ingenting om at startkabler skal ha overspenningsvern. Men det står mye om isolerte klemmer, tilstrekkelig kabeltverrsnitt og annen viktig informasjon i sammenheng med hjelpestart, sier Kristian Lindstad, teknisk konsulent hos Ford Motor Norge.

Vis mer


Og heller ikke Lindstad har eksempler på at tradisjonelle startkabler er farligere enn dem som har overspenningsvern.

- Vi har selvsagt sett eksempler på ødelagte motorstyreenheter. Men jeg har aldri vært borti noe dokumentert tilfelle der tradisjonelle startkabler brukt på foreskrevet måte kan gis skylden for ødelagt elektronikk, sier Lindstad.

Ingen dokumentasjon

BilXtra selger startkabler med "elektronikkbeskytter". Disse er 2,5 meter lange, har 16 mm2 tverrsnitt og kostet inntil nylig 379 kroner. Etter at vi startet arbeidet med denne artikkelen er prisen redusert til 149 kroner. Vis mer


DinSide har bedt BilXtra om å dokumentere sin påstand om at tradisjonelle startkabler er "farlige", uten at selskapet har klart å legge frem noen slik dokumentasjon. BilXtra velger istedet å henvise til NAF og DinSide.

- BilXtra kan ikke dokumentere dette utover hva NAF og Dinside.no, samt en rekke andre kilder har gjort i sine uttalelser om samme tema", skriver Ove Bakkemo, kjedesjef i BilXtra verksteder, i en epost til DinSide.

Sterke NAF-påstander

Vis mer
NAF selger startkabler med "overspenningsbeskyttelse". Disse er 3,5 meter lange, har 25 mm2 tverrsnitt og koster 395 kroner for medlemmer, 495 kroner for ikke-medlemmer. Vis mer


Bakkemo henviser blant annet til Norges Automobil-Forbunds nettbutikk, der NAF fremmer følgende påstander i annonsen for sine egne startkabler:

"Moderne biler (nesten alle etter 1990) er som rullende datamaskiner – og svært følsomme for spennigssjokk! Får du starthjelp via vanlige startkabler, kan elektronikken som styrer ABS-bremser, airbag og motorstyrings-systemer skades – ofte uten at det avdekkes med en gang. Våre nye tyske startkabler som er utstyrt med Startsafe overspenningsbeskyttelse, gjør at du trygt kan motta starthjelp selv om du har en moderne bil. Selv om personbiler kun har 12 V spenning, kan gnisten som lett oppstår ved startkabeltilkobling fremskaffe spenninger på flere tusen volt. Når en bil med tomt batteri mottar strøm fra en bil med full spenning – som er tilfellet ved starthjelp – skapes et voldsomt spenningssjokk som forplanter seg ut til alle bilens komponenter." … "Vi råder derfor alle som har biler utstyrt med elektronikk til ikke å motta starthjelp via vanlige startkabler."

Kan Norges Automobil-Forbund dokumentere disse påstandene? Vi spurte Nils Sødahl, fungerende kommunikasjonssjef:

Kun en oppfordring

- Vi har ikke sagt at man MÅ bruke startkabler med overspenningsvern. Det vi har sagt utfra den erfaringen vi har, er at det er en sikkerhet for bilistene å bruke slike startkabler i nyere biler med elektronikk. Derfor har vi OPPFORDRET til å bruke startkabler med overspenningsvern. Hvis BilXtra påstår at vi har sagt at man skal bruke startkabler med overspenningsvern, så må de dokumentere det. Vi har som sagt bare oppfordret bilistene til det, svarer Sødal i en epost til DinSide.

- Litt vel spisset

- Men går ikke NAFs beskrivelse av deres egne startkabler veldig langt i å fraråde norske bilister å bruke tradisjonelle startkabler?

- Du kan godt sitere meg på at vi ser at annonseteksten som er på hjemmesidene til vår butikk er litt vel spisset, så vi vil revurdere den så den er mer i tråd med vårt råd til forbrukerne om å bruke startkabler med overspenningsvern. Rådet gir vi for at forbrukerne skal være sikre på å unngå farlige situasjoner og økonomiske tap, svarer Sødal.

Kostbare kabler

Både Biltema, Clas Ohlson og Jula fører ordinære startkabler. Ingen av de tre kjedene har valgt å ta kabler med overspenningsvern inn i sortimentet. Prisene varierer fra 50 kroner (2,5 meter, 10 mm2) til 329 kroner (4,5 meter, 35 mm2) Vis mer


NAFs "Startkabler med Startsafe overspenningsbeskyttelse" er 3,5 meter lange og har et kabeltverrsnitt på 25 mm2. Prisen er i skrivende stund 395 kroner for NAF-medlemmer og 495 kroner for ikke-medlemmer.

BilXtras startkabler "med elektronikkbeskytter" er 2,5 meter lange, har et tverrsnitt på 16 mm2 og kostet inntil nylig 379 kroner. Etter at vi startet arbeidet med denne artikkelen er imidlertid prisen redusert med drøye 60 prosent, til 149 kroner.

De store svenske kjedene Biltema, Clas Ohlson og Jula fører kun ordinære startkabler. Disse er mellom 2,5 og 4,5 meter lange og koster fra 50 kroner (10 mm2) til 327 kroner (35 mm2).

Kjenner ikke til skader

- Hvorfor fører ikke Biltema startkabler med overspenningsvern?

Vis mer


- Begrunnelsen for at Biltema ikke har denne varen i vårt sortiment, er at vi ikke kjenner til at skader har oppstått grunnet mangel på overspenningsvern. Dessuten har det ikke vært noen etterspørsel etter slike kabler i noen av de nordiske markedene vi dekker, sier Lars Hyggen, Product Manager Assistant i Biltema Nordic Services AB.

Ingen gode argumenter

Og hva med Clas Ohlson?

Vis mer


- Vår erfaring er at det ikke er noen fare forbundet med å bruke ordinære startkabler, så lenge disse brukes på riktig måte. Vi mener derfor det ikke er noen gode argumenter for å tilby våre kunder startkabler med innebygget strømfilter, sier Alf Jondahl, kundeservicesjef i Clas Ohlson AS.

Kjenner ikke til noen anbefaling

Og Jula?

- Jula solgte tidligere startkabler med overspenningsvern, men salget gikk dårlig, sier Joachim Frykberg, markedssjef i Jula.

Vis mer


- I sammenheng med din henvendelse har vi tatt kontakt med ett av Bilias verksteder i Sverige, og disse kjenner ikke til noen anbefaling av startkabler med overspenningsvern. Ifølge Bilia står det heller ingen henvisning til bruk av spesielle startkabler i Volvos instruksjonsbøker. Det er forøvrig verdt å merke seg at Volvos egne butikker i Sverige (red: Volvobutiken) selger ordinære hjelpestartkabler, sier Frykberg.

Hva mener du? Har du interessante erfaringer i sammenheng med bruk av startkabler? Fortell i debatten under.

Følg med: Vi kommer snart tilbake med et minikurs om bruk av startkabler.

Kilder: BilXtra, Biltema, Clas Ohlson, Ford Norge, Harald A. Møller, Jula, Norges Automobil-Forbund, Toyota Norge

Les også:

  • DinSide Motors juveler