Omsider nærmer ny Saab 9-5 seg

Nylig har spionbilder avslørt at en ny 9-5 omsider er på vei. Denne bilen, Buick Lacrosse, forteller en del om den.

Insignia -> Lacrosse -> 9-5?

Slik kan det se ut som utviklingsprosessen har foregått hos General Motors, det kriserammede bilkonsernet som for tiden overlever takket være krisehjelp fra den amerikanske staten.

GM-fetter

Bilgiganten, som har besluttet å skille lag med den svenske lavvolum-produsenten, har selvsagt ikke hatt midler til å utvikle en helt egen toppmodell for å erstatte det utgående Saab-flaggskipet. Nye Saab 9-5 vil være basert på gruppens globale øvre middelklasse-plattform - Epsilon II. Denne deles av Opel Insignia og av den bilen vi ser her: Buick Lacrosse, som nylig ble vist på bilutstillingen i Detroit. Det er planlegt ytterligere to modeller på samme plattform, Saturn Aura og Chevrolet Malibu.

Fellestrekk med 9-5

Buick Lacrosse er fetteren til kommende Saab 9-5. Vis mer

Omsider nærmer ny Saab 9-5 seg

  1. Store bilder - Saab-forvarsler


Disse bilene er dermed på en måte fettere, og at Lacrosse er i slekt med Opel Insignia er ganske lett å se. På samme måte vil utvilsomt nye Saab 9-5 ha ganske mye til felles med de to. Tegner man inn en typisk Saab-front og hekk, er sjansene store for at man nærmer seg sluttresultatet. Noe av det som gjør Lacrosse mer interessant enn Insignia å iaktta er at den sannsynligvis har mer av de dimensjoner og den formgivning Saab 9-5 kommer til å få. Blant annet er akselavstanden noe lengre på Lacrosse, og kupé-stuket mindre fremtredende.

Vis mer

Store bilder av
Buick Lacrosse

Utgammel 9-5

At den nye Saaben kommer i løpet av året er høyst sannsynlig, og rett og slett påkrevet for at Saab-merkevaren skal beholde/bygge opp igjen sin troverdighet i markedet. Dette er desto viktigere som Saabs og General Motors' veier etter alt å dømme vil skilles i løpet av 2009. Dagens store Saab er rett og slett blitt for gammel til å være troverdig i dette segmentet. Den er til og med enda eldre enn Peugeot 607, som ble presentert for ni år siden. 9-5 kom allerede i 1997 og fyller dermed 12 år i år. Det er det dobbelte av den livssyklus som idag er vanligst i bilindustrien, og i farten kommer vi bare på flerbruksbilen VW Sharan (1995), som er enda eldre.

Hvor Saab 9-5 skal produseres er ikke klart ennå, men det er ikke umulig at det blir Trollhättan i Sverige hvis det bekreftes at GM og Saab skiller lag. Forhåpentligvis vil dette bli avklart i forbindelse med at GM skal legge frem sin strategi for å overvinne krisen. Dette skal etter planen skje den 17. februar.

DinSide vil komme tilbake med mer informasjon - og med bilder av Saabs egen bil - så snart det lar seg gjøre.

Store bilder av Buick Lacrosse