<b>SNEDIG:</b> Ja, hvorfor har ingen gjort dette før?  Foto: CASTROL
SNEDIG: Ja, hvorfor har ingen gjort dette før? Foto: CASTROLVis mer

Oljeskift på kassett: Castrol introduserer Nexcel

Her er løsningen som gjør det mulig å skifte olje og filter på 90 sekunder.

Castrol, datterselskap av BP og kjent produsent av motorolje, har i likhet med oss daglige bilbrukere, sett seg lei av hvor tidkrevende og sølete det å bytte olje på bilen kan være.

Nå lanserer de en revolusjonerende – men besnærende enkel - måte å gjøre det på.

Oppfinnelsen heter Nexcel, og er omtrent på størrelse med et bilbatteri. I tillegg til selve oljen befinner det seg også et oljefilter i denne løsningen.

Løsningen skal i hovedsak ha tre fordeler: En er å redusere utslipp, en annen å øke varigheten og den tredje er åpenbar: Brukervennlighet.

Vintertips: Sjekk alt som flyter før vinteren kommer!

Låst til leverandøren?

En ulempe kan være at så lenge løsningen er begrenset til Castrol med Nexcel, gjør det at man låser seg til en leverandør av motorolje så lenge andre produsenter ikke leverer kompatible og utskiftbare løsninger - per i dag vet vi bare om Castrol som leverandør av dette konseptet.

Oljen befinner seg i en beholder du enkelt kan sette inn i bilens motorrom, litt på samme måten som man skifter kaffekapsel i en Nespresso-maskin eller blekkpatron i en printer.

Her er våre råd for olje- og filterskift.

Enkel i bruk

MED ET HÅNDGREP: Når oljen skal skiftes, pumpes den tilbake i beholderen, som deretter fjernes. Den har filter integrert, så når man da setter en ny beholder på plass, har man skiftet både olje oog filter. Foto: CASTROL Vis mer


I stedet for å måtte sette av en halvtime til en time, åpne pluggen i bunnpannen under motoren og tappe ut oljen der, har Nexcel altså funnet en enklere, renere og smartere løsning.

Beholderen har som nevnt både olje og filter i samme løsning. Oljen tappes fra beholderen etter behov, hvilket ifølge produsenten gjør den økonomisk og brukervennlig.

Når den må byttes, aktiveres funksjonen som via bilens teknologi, pumper oljen tilbake til beholderen, før produsenten samler den inn for å resirkulere den.

Deretter er det bare å dytte en ny beholder på plass i motorrommet og kjøre videre.

Slik klargjør du bilen for vinteren.

FÅR SIN DEDIKERTE PLASS: Nexcel-kassetten plasseres ganske enkelt i sin egen holder i motorrommet. Dyser i underkant gjør at oljen overføres til kretsløpet. Foto: CASTROL Vis mer


Bra for miljøet

Miljøvennlighet er ett av stikkordene som går igjen på Castrols hjemmeside. Både oljen, filteret og holderen kan resirkuleres. Nexcel-løsningen skal også bidra til å redusere CO2 utslippet ved at oljen varmes opp raskere, og at den gir motoren akkurat den oljen den trenger og i akkurat riktig mengde.

Testet på superbil

For å få løsningen ut på markedet relativt raskt, har Castrol inngått et samarbeid med selveste Aston Martin, den britiske luksus- og sportsbilprodusenten. Dette for å teste ut løsningen på en mildt sagt lite utbredt bil i første omgang.

Da kunne man nemlig utvikle bilen fra start med den innebygde løsningen for plassering og kontakt med beholderen, noe som selvsagt ikke per i dag eksisterer på vanlige biler.

Foreløpig er det derfor bare banebilen Aston Martin Vulcan som har denne teknologien. Den blir nå standard på denne bilen, som er en av de mest krevende man kan tenke seg når det gjelder motorolje.

SUPERBIL: Dette er bilen som får nyte godt av Castrol Nexcel-løsningen: Aston Martin Vulcan. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


Grundig testet

Det betyr at Nexcel har bestått testrundene og Castrol har testet den på flere typer motorer – fra små, rimelige bybiler til høy-ytelses sportsbiler, og under ekstreme forhold . Den har vært utsatt for kontroll av sikkerhet i kollisjonstester og av driftssikkerhet i nedbremsinger . Flytkapasiteten er blitt testet til 600 liter per minutt, hvilket skal være 10 til 20 ganger mer enn det som er vanlig i en produksjonsbil.

Den skal også ha taklet en nedbremsing fra 100 kilometer i timen til stillestående på 1,6 sekund, hvilket tilsvarer 1,8 G.

Bilprodusenter må på banen

Denne typen utskiftbar beholder som erstatning for tradisjonell smøreoljeløsning vil selvsagt ikke umiddelbart komme i vanlige biler på markedet – vi vil måtte vente på biler som er tilpasset den med den nødvendige tekniske løsningen som henter og tilbakefører oljen til beholderen.

Ifølge Castrol skal den kunne være tilgjengelig i nye biler fra cirka 2020 og selskapet skal være i innledende samtaler med flere bilprodusenter om innføring av løsningen.

IKKE BATTERI: Olje-«kasetten» Nexcel kan minne om et startbatteri, men inneholder altså motorolje. Foto: CASTROL
Foto: CASTROL
I EN HÅNDVENDING: Hele bytte-operasjonen skal ta 90 sekunder, ifølge Castrol. Foto: CASTROL
MED ET HÅNDGREP: Når oljen skal skiftes, pumpes den tilbake i beholderen, som deretter fjernes. Den har filter integrert, så når man da setter en ny beholder på plass, har man skiftet både olje oog filter. Foto: CASTROL
FÅR SIN DEDIKERTE PLASS: Nexcel-kassetten plasseres ganske enkelt i sin egen holder i motorrommet. Dyser i underkant gjør at oljen overføres til kretsløpet. Foto: CASTROL
SNEDIG: Ja, hvorfor har ingen gjort dette før? Foto: CASTROL
Foto: CASTROL
SUPERBIL: Dette er bilen som får nyte godt av Castrol Nexcel-løsningen: Aston Martin Vulcan. Foto: ASTON MARTIN