Vrakpanten øker til 3.000 kroner, varsler regjeringen i sitt reviderte nasjonalbudsjett som ble lagt frem i dag.  Foto: COLOURBOX.COM
Vrakpanten øker til 3.000 kroner, varsler regjeringen i sitt reviderte nasjonalbudsjett som ble lagt frem i dag. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Øker vrakpanten med 500 kroner

Regjeringen vil ha bort bilene som gir mest utslipp.

Vurderer du å vrake bilen din kan det lønne seg å vente til etter 1. juli. I dag la nemlig regjeringen frem sitt reviderte nasjonalbudsjett for 2013.

Der varsler de at vrakpanten skal økes med 500 kroner.

>> Glemte du årsavgiften? Nå haster det å betale!

Fordoblet vrakpant siden 2011

Dette betyr at den nye vrakpanten blir på 3.000 kroner, som altså gjelder fra 1. juli.

Vrakpanten har dermed blitt satt opp med 500 kroner de to siste årene. Med den siste økningen er vrakpanten fordoblet siden 2011.

- Regjeringen har de siste årene lagt om avgiftene for å bidra til at vi får en bilpark med mindre utslipp. Dette har gitt gode resultater. Nå tar vi et nytt steg som gjør det mer lønnsomt å kjøpe miljøvennlige biler, sier finansminister Sigbjørn Johnsen i en pressemelding.

Regjeringen har nemlig også bestemt seg for å øke vektfradraget i engangsavgiften for ladbare hybridbiler, som skal gjøre det billigere å skaffe seg biler av denne typen.

Også denne avgiftsendringen skjer 1. juli.

Orker du ikke å vente til 1. juli? Da bør du huske at eiere av registrerte biler som vrakes før 1. juli får halve årsavgiften tilbake.

Les også: Nå skal bilverkstedet komme til deg!

Mange gamle biler på norske veier

I Norge var gjennomsnittsalderen for registrerte personbiler 10,5 år ved utgangen av 2012. Hele 800.000 av de registrerte bilene var mellom 12 og 20 år gamle, viser ferske tall fra SSB.

Da vrakpanten ble satt opp til 2.000 kroner i 2012, førte dette til en kraftig økning i antallet vrakede biler. Så gjenstår det å se om den nye økningen igjen gir økt vraking av gamle biler.

- En av årsakene til den kraftige økningen er at vrakpanten økte til 2.000 kroner ved årsskiftet. De gode tidene i Norge fører også til at mange kjøper ny bil, og dermed velger å skrote sin gamle, sa Tor Alm, styreleder i Norges Biloppsamlers Forening (NBF) til DinSide den gangen.