Økende problem?

Mange, både i forsikrings- og bilopprettings-bransjen, har en følelse av at anonyme bulkere er et økende problem. Men ingen har utarbeidet skikkelig statistikk på feltet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ingen av forsikringsselskapene vi har vært i kontakt med har laget statistikk over kunder som har blitt utsatt for skade av ukjent bil. Men hvis vi tar utgangspunkt i de svenske tallene, er det grunn til å tro at fenomenet er svært utbredt. I 1994, da dagens svenske ordning ble innført, behandlet Trafikförsäkringsföreningen 15.000 skadesaker. Antall saker har økt hvert år og var i fjor oppe i 35.000. Anslagene for inneværende år er 39.000 saker.

10.000 til 15.000 tilfeller

Den svenske bilparken teller omlag 3,9 millioner biler og er dermed cirka dobbelt så stor som den norske, som teller omlag 1,85 millioner. På grunnlag av disse tallene er det naturlig å anta at 10.000 til 15.000 norske bilister årlig utsettes for anonyme bulkere. Da har vi tatt høyde for at en del av de innmeldte svenske skadene kan være forsikringssvindel.

Økning i Oslo

Oslo Politikammer fører statistikk over anmeldte saker der ukjent bil er innblandet. Tallene viser en svak økning i antall anmeldelser, fra 553 anmeldelser i 1997 til 609 i 2001. Bak disse sifrene skjuler det seg imidlertid store mørketall. Man må nemlig anta at svært få anmelder denne typen saker i Norge, da det er lite å hente på å anmelde forholdet. I motsetning til i Sverige, så belaster de norske forsikringsselskapene sine kunder med både egenandel og bonustap uansett om saken anmeldes eller ikke.