<b>FORSKJELLIG FRONT</b> Premiumen (t.v) har en litt åpnere front enn sportsversjonen. Foto: INFINITI
FORSKJELLIG FRONT Premiumen (t.v) har en litt åpnere front enn sportsversjonen. Foto: INFINITIVis mer

Og resultatet er nye Infiniti Q30!

Kommer både som Sport- og Premiumsmodell.

Så har samarbeidet mellom Renault-Nissan-alliansen og Mercedes-Benz gitt resultater, og denne gang i premium-crossover-segmentet. Nissans nye Infiniti Q30 vil nemlig dele plattform og motorisering med Mercedes A-klasse.

Det slående designet er nærmest uendret siden de første tegningene kom i 2013, på samme messe for to år siden.

Som nevnt vil bilen komme i to ulike versjoner:
Q30 Premium har LED frontlykter, oppvarmede speil og forkrommede enderør, og 18-tommers lettmetallfelger.

Mens Q30 Sport er litt annerledes, med et karosserifarget sideskjørt som skal underbygge en følelse av bevegelse. Også sportsversjonen har forøvrig doble forkrommede enderør, og vil ha 19-tommers lettmetallfelger som standard.

Men når det gjelder bagasjerom imponerer ingen av dem:

Det rommer nemlig ikke mer enn 368 liter, noe som er mindre enn i en standard VW Golf.

LUKSUSDESIGN Hva Infiniti vil koste veit vi ikke ennå, men at den ser tiltrekkende ut er vi enige i. Foto: INFINITI Vis mer


Begge modellene vil forøvrig bli levert med aktiv støyreduksjon, i håp om å gjøre kjøreturen til en rolig affære. I praksis vil det si at støy fra dieselmotoren på 2.2 liter blir utlignet via motlyd fra høyttalerne plassert i de fire dørene.

God sikkerhetspakke

Intelligent parkeringsassistent assistert av 12 sensorer lover å gjøre parkeringen så lett som mulig, men det er jo strengt tatt ikke mer enn vi forventer på nye biler i dette segmentet.

Et virtuelt 360-graders «rundsyn» skal i tillegg vise deg hvor hindringene står i veien, og baneassistenten skal si fra om du er på vei ut over stripa.

STILRENT DESIGN: Med flere alternativer til design kan en velge selv hva som kler en best. Foto: INFINITI
STILRENT DESIGN: Med flere alternativer til design kan en velge selv hva som kler en best. Foto: INFINITI
STILRENT DESIGN: En oppgradering fra Q50, til dagens tabletversjon gjør det enkelt for sjåføren å navigere mellom mediasenter og navigasjon. Foto: INFINITI


For å gjøre Q30 Sport enda litt raskere og sporty, har den fått 1,5 centimeter lavere bakkeklaring enn Premium-versjonens 15 centimeter.

Sportsseter med åtteveis justering i fremsetet er forøvrig tilgjengelig som tilvalg.

Infiniti sier selv at en får et godt inntrykk av å sitte i høyden, da setene er plassert høyere enn hos sammenlignbare konkurrenter.

Bilene blir levert både med diesel- og bensin, og kommer henholdsvis som 7-trinns automat og 6-trinns manuell.

Men kan den melde seg inn i duellen mellom GLA og X1?

God rekkevidde, men har den nok krefter?

Ønsker du bensin kan du velge mellom 1,6-liters motor med enten 122 eller 156 hestekrefter, eller 2-literen med 211 hester.

Diesel-versjonen, som ryktes å komme på markedet først, leveres med 1,5- eller 2,2-litersmotorer og henholdsvis 109 og 170 hester.

Begge variantene er 442,5 centimeter i lengden. Bilen er en 5-seter, men det kan åpenbart bli godt og intimt om en klemmer tre fullvoksne i baksetet.

Høyden på Premium-versjonen er 149,5 centimeter, mens Sport er 1.5 centimeter lavere.

Q30 skal være klar for salg i Europa seint i 2015, men hvorvidt den kommer til Norge er enda ikke bekreftet; og dermed vet vi heller ikke noe om prisene.