Offisielle detaljer om ny Golf

Volkswagen svarer på lekkasjen og avslører flere detaljer om den nye kompaktklassebilen

«...fra lanseringstidspunktet vil Golf kun bli tilgjengelig med en 2,0-liter med enten 110 eller 140 hester på dieselsiden.»


Dessverre slipper de ikke flere bilder i samme slengen, så vi får klare oss med de samme som lakk ut for få dager siden, enn så lenge.

Bortsett fra selvfølgeligheter som at dette er tidenes beste Golf, som setter ny standard på kvalitet og komfort i klassen, i følge Volkswagen, sier man en hel del om det tekniske. Og det interesserer oss i grunn mer enn å høre på Volkswagen-sjef Winterkorns skryt. Vi foretrekker å sjekke selv, og første anledning kommer allerede i midten av neste måned når bilen skal lanseres på Island.

90 til 170 hester

Volkswagen opplyser at bilen skal tilbys med dieselmotorer fra 90 til 170 hestekrefter. Dette er kjente tall i Volkswagen-sammenheng, men trolig dreier det seg likevel om et par nye motorer. Disse er imidlertid ikke klare, og fra lanseringstidspunktet vil Golf kun bli tilgjengelig med en 2,0-liter med enten 110 eller 140 hester på dieselsiden. Denne 2,0-literen har common rail-innsprøytning, og den sterkeste varianten kjenner vi fra en rekke modeller i Volkswagen-konsernet.

1.9 TDI går ut

Vis mer

Offisielle detaljer om ny Golf

  1. Store bilder av nye Volkswagen Golf


Varianten med 110 hester er imidlertid ny og vil foreløpig erstatte gamle og utdaterte 1.9 TDI. Etter alt å dømme er det egentlig en 1,6-liter som er tiltenkt denne rollen, men inntil den er klar, vil en nedtrimmet 2,0-liter altså gjøre jobben.

Forbruk

Forbruket for denne motoren ligger på relativt lave 0,45 liter per mil, med 119 gram CO2. Det er det samme som dagens Bluemotion. 140-hesteren slipper ut litt mer, 129 gram, grunnet et forbruk på 0,49 liter per mil.

Dette er også motoren som kommer med 170 hester. På tross av at denne motoren allerede eksisterer i dag, vil den ikke være på plass før neste år en gang.

Gammeldags bensin nederst

På bensinsiden starter utvalget på 80 hestekrefter. Det betyr en selvpustende 1,4-liter. De forventede tresylindrede motorene må vi altså vente en stund til på. Denne motoren skal bruke 0,64 liter per mil og slippe ut 149 gram CO2. Også den gamle 1,6-literen med 102 hester blir å finne i Golf av sjette generasjon.

Moderne turbo på toppen

Vis mer


Ingen av disse motoren er spesielt interessante ettersom det også finnes en turboladd 1,4-liter, som bruker mindre og har lavere utslipp enn begge to. 1.4 TSI med 122 hester trenger bare 0,62 liter per mil, og 144 gram CO2. Det er en liten nedgang fra dagens modell med samme motor. Med kompressor i tillegg hopper ytelsene opp i 160 hester. Forbruket blir imidlertid ikke høyere enn 0,63 liter. Det er en klar nedgang fra begge dagens varianter av denne motorer med enten 140 eller 170 hester.

En heftig GTI-utgave, som trolig får 240 hestekrefter, er også på gang. Sannsynligvis skal den vises allerede samtidig med de vanlige utgavene.

DSG

Av girkasser så blir to dobbelkløtsjkasser (DSG) tilgjengelige, med enten seks eller syv trinn, avhengig av motor. Disse skal supplere de fullmanuelle girkassene og erstatte konvensjonelle automatkasser. I tillegg til å skifte raskt, bidrar de til lavere forbruk. 1.4 TSI med 160 hester får utslippet sitt redusert til 139 gram CO2 med denne girkassen om bord.

Mindre støy

I tillegg til disse tekniske opplysningene, kommer det også frem mindre håndfaste ting som at Volkswagen har jobbet hardt for å redusere støynivå, og skape følelse av eksklusivitet innvendig. Støynivået burde la seg senke rimelig greit ettersom dagens Golf er ganske høylytt. Kvalitetsfølelsen er god allerede i utgående modell, men Volkswagen har altså tatt små grep for å bli bedre også her.

Teknologi

Vis mer


Et par-tre tilgjengelige finesser som er ganske unike i kompaktklassen er automatisk avstandsholder, aktive støtdempere og automatisk parkeringshjelp. En avansert dieselhybrid er også på vei, men denne drøyer nok et par år før den er på markedet.

Neste måned

Sjette generasjon av Volkswagen Golf skal altså lanseres om snaut halvannen måned. Frem til da er det lite trolig at Volkswagen slipper veldig mye mer informasjon. Den offisielle debuten skjer på Paris-utstillingen i oktober. Hit til Norge kommer den mot slutten av samme måned.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder