Foto: Porsche
Foto: PorscheVis mer

OFFISIELL: Porsches sportsligste

I disse stadig mer miljøbevisste tider er Porsches prioriteringer stadig ytelser og kjøreglede. 911 videreforedles i alle registre. Her er siste eksempel.

Bare en uke etter at vi kunne omtale Porsches nyeste - oppgraderte - 911 turbo med forbedrede ytelser og lavere forbruk, kan vi i dag vise bildene av nok en kruttønne av en 911 - oppgraderte 911 GT3 RS, som skal avdukes på bilmessen i Frankfurt som åpner om en snau måned.

Voldsom look

Mer krefter, lavere vekt, lavere utveksling på girkassen: Dette er oppskriften på det Porsche hevder er deres hittil sportsligste produkt. Man kan mene hva man vil om utvendig dekor og den voldsomme vingen i karbonfiber festet på aluminiumsstag, men bilens intensjoner gjøres uttrykkelig klare for selv den sløveste iakttager.

Hjuldimensjonene er for øvrig 245/35 ZR 19 foran og 325/30 ZR 19 bak.

Vektreduksjon

Bredere hjulbuer har gjort det mulig å øke sporvidden i forhold til standard GT3, Porsches aktive hjuloppheng (PASM) er spesialtilpasset og motorfestene avstives automatisk etter kjøreforholdene. Litium-ion-batteri (tilleggsutstyr hovedsaklig for banekjørere), gjør det mulig å spare 10 kilo; ytterligere en del vekt elimineres takket være bruk av titanlegering i eksossystemet.

Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: worldwide unlimited
Foto: Porsche


3,8

I motsetning til den mer alldagsdugelige 911 Turbo er 911 GT3 og GT3 RS utstyrt med en selvpustende versjon av den legendariske sekser-bokseren. Denne har i nyeste RS, som i oppgraderte 911 Turbo, et slagvolum på 3,8 liter og utvikler nå 450 hestekrefter. For å utnytte motorens arbeidsregister best mulig og oppnå raskere fremdrift på vei, er stegene på den manuelle sekstrinns girkassen ytterligere forkortet i forhold til GT3.

Vi ser frem til å få mer data og ytelsestall i Frankfurt i september. Bilen kommer i salg i Tyskland i januar 2010. Grunnprisen før alle avgifter ligger i overkant av en million kroner.