Legg merke til eksosutslippene der bakrutene normalt ville vært.
Legg merke til eksosutslippene der bakrutene normalt ville vært. Vis mer

Offisiell: Porsche 918

Nå bekrefter Porsce produksjonsstart av 918 som plug-in hybrid. Og det med tilsammen tre motorer.

Det har vært snakk om Porsche 918 en stund, men nå er den offisielt ute på veiene. Riktig nok bare i testsammenheng, men det er et viktig steg på veien for en bil som skal settes i produksjon.

Helelektrisk Boxster

Snart i produksjon

Bilen kommer på markedet først som 2014-modell, og produksjonen starter først i september neste år. Det betyr at de bilene som nå er i ferd med å rulles ut er såkalte forserie-biler, eller pre-production, som det så fint heter. I mellomtiden har Porsche dekortert de rullende testlaboratoriene for å minnes den gamle Porsche 917, fra dens racingkarriere.

Test: Nye Porsche Boxster

3 motorer

Porsche 918 er en teknologibombe av en plug-in hybrid, og vil ha to separate elektromotorer som jobber i kombinasjon med en 4-liters V8 på 500 hk alene. Ytelsene skal samlet runde 770 hk, men det skal også være mulig å kunne kjøre bilen på mindre enn 0,35 l/mil. Kreftene skal være nok til å flytte 918 fra stillestående til 100 km/ på 3,3 sekunder, og toppfarten er foreløpig oppgitt til 318 km/t.

Sommerenbil nr. 1 er testet: Porsche 911 Cabriolet

Hemmeligheten er vekten

Et av de viktigste elementene i å spare drivstoff er å spare vekt. I 918 er dette gjort ved hjelp av utstrakt bruk av CFRP, karbonfiberarmert termoplast. Dette er et lett materiale som, takket være armeringen, likevel blir utrolig sterkt. Flere og flere bilprodusenter benytter dette materialet i biler hvor vektreduksjon har høy fokus.

Porsche 918 Spyder-Prototyp Vis mer


Styrer på alle fire

Foreløpig har vi naturligvis bare en vag drøm om den dagen vi skal få testet bilen, men i en svært kortfattet pressemelding lover Porsche at det skal bli en spesiell opplevelse. Bilen vil blant annet få adaptiv styring av bakhjulene, noe vi undres over at flere ikke bruker allerede i dag. Det nærmeste vi kommer er Lexus GS 450h F-Sport, som har dette som standard, men den kommer først på markedet i juni. Aerodynamikken er også adaptiv, og endres seg etter hastighet og kjørestil. Det er med andre ord lovnadet om at dette skal bli en bil av de sjeldne.

Billigste vei til 300 km/t

5 mill. +

Porsche har bekreftet at bilen vil koste rundt 5 millioner kroner, men det er før de har tatt diskusjonen med norske myndigheter. Et element som kan tenne et lite håp for de norske kundene er at engangsavgiftene belønner hybridbiler med et snev av avgiftsrabatt. Før vi avskriver 918 på norske veier kan det nevnes at det per i dag er to nordmenn som har kjøpt seg en Lexus LFA, hvorpå én av dem i tillegg har satt norske skilter på den. Prislisten forteller at det er en bil til 4,5 millioner kroner, så helt utenkelig er det ikke at vi får se en 918 på norske veier en vakker dag.