Sjette generasjon BMW øvre mellomklasse: Bayeren finner sine røtter. Foto: eb.andriuolo
Sjette generasjon BMW øvre mellomklasse: Bayeren finner sine røtter. Foto: eb.andriuoloVis mer

OFFISIELL: Nye BMW 5-serie

Avbanglifiseringen fortsetter hos BMW. Chris Bangles design er passé; nye 5-serie er klassisk BMW.

Nå kommer en helt ny BMW på markedet og det dreier seg om en viktig modell på markedet for store premium-sedaner. Den går selvsagt og hovedsaklig rett i strupen på Mercedes E-klasse som kom i helt ny utførelse i fjor.

Ekte BMW

Nye 5-serie presenteres som en bil som rendyrker det som forventes fra merket: Sportslig kjøreglede kombinert med premium-utstråling, seriøs kvalitetsopplevelse og spreke, effektive motorer som til og med greier å score godt når det gjelder miljøkriteriene.

Konservativ dynamikk

Etter nye 7-serie og 5 Gran Turismo kommer bekreftelsen svært mange ventet på: BMW 5-serie er en BMW av klassisk støpning. Til tross for at BMW fortsatte å ha suksess i markedet med Chris Bangles relativt vågede designspråk, har ledelsen i selskapet valgt å gå tilbake til en klassisk og umiskjennelig BMW-stil tilpasset det relativt konservative markedssegmentet hvor de fleste (men ikke alle), av merkets produkter hører hjemme.

Alles klar...

Det var nye 7-serie som ifjor signaliserte denne politikken som 5-serie Gran Turismo nylig fulgte opp. Og nå bekrefter altså den, omsider offisielt avdukede, 5-serie - 2010-modell. Forbokstaven i internkoden er ikke engang den samme - E60 erstattes herved av F10, som er kodenavnet på nye 5-serie. Da er alt klart og tydelig. Markedet vil forstå. Og vil forvente at etterfølgerne til 1-serie, 3-serie og X3 vil følge i samme spor.

Eksteriørbilder:

Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Nye BMW 5-serie er på plass. Foto: eb.andriuolo
Sjette generasjon BMW øvre mellomklasse: Bayeren finner sine røtter. Foto: eb.andriuolo


Storbil

Nye 5-serie er en stor bil og deler for en stor del arkitektur med luksussegmentets aktør 7-serie. Akselavstanden på nesten tre meter (297 cm) skal være segmentets lengste og bilen måler 490 centimeter i lengden. Den har altså vokst merkbart i forhold til forgjengeren - og i og med at den ikke er blitt høyere virker den både enda lengre og mer elegant. I forhold til 5-serie Gran Turismo som vi nylig kjørte, er dette helt tydelig en modell som vil ligge BMWs tradisjonelle målgruppe nærmere hjertet.

Stadig mer avansert

Vår mann i Tyskland kommer om kort tid til å ta bilen nærmere i øyesyn og gi konkrete tilbakemeldinger. I mellomtiden nøyer vi oss med noen stikkord fra pressemeldingen som ble sendt ut på kvelden 23. november. Av den fremgår det - naturligvis - at nye 5-serie representerer det ypperste fra BMWs ingeniører i det som utgjør merkets mellomklasse. Enda mer avanserte førerhjelpssystemer enn tidligere er tilgjengelige. Videreutviklede løsninger for informasjon, kommunikasjon (også Internett), og underholdning ombord samt sikkerhetssystemer av de mest avanserte som ble presentert med nye 7-serie introduseres.

Interiørbilder:

Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo


Lavt forbruk

Så var det motorene, da. Ingen overraskelser her - BMW kjører i hovedsak programmet fra 5-GT. Standard girkasse er sekstrinns manuell; den gode og effektive automatkassen med åtte trinn er også tilgjengelig (standard på 550i). Den imponerende 520d er mer enn et miljøalibi i og med at den vil stå for en stor andel av salget. Den moderne tolitersdieselen skilter nå med 184 hestekrefter og et bunnsolid dreiemoment på 380 newtonmeter hele veien fra 1.900 til 2.750 omdreininger. At en så stor bil, som veier 1.700 kilo minst kan greie seg med 0,5 liter per mil og dermed få et lavt utslippstall på 132 gram per kilometer imponerer - og vi ønsker å få anledning til å kontrollere de tallene ved testkjøring.

Krefter så det holder

I den andre enden av skalaen finner vi inntil videre V8-bensinmotoren i 550i. 243 gram CO2 er for mye men relativt moderat likevel når vi ser at det er en 407-hestersmotor som gjør bilen i stand til å forsere 0-100 på fem sekunder. Når det gjelder 535i er det verdt å merke seg at tross identiske motorytelser er det ikke nøyaktig samme motor som i 7- og 3-serie. I nye 5-serie er blant annet biturbokonfigurasjonen erstattet med en singel twinscroll-turbo.

Mellom disse to ytterlighetene finnes det flere alternativer som de som følger med på vårt BMW-stoff vil kjenne igjen. Her er de i tabellform:

Nye BMW 5-serie: Motorer ved lansering (Tallene i parentes gjelder 8-trinns automatgirkasse)
     
Bensin523i528i535i550i (8-aut)
Effekt204 hk258 hk306 hk407 hk (5.500-6.400 o/min)
Dreiemoment ved o/min.270 Nm / 1.500-4.250310 Nm / 2.500-5.000400 Nm / 1.200-5.000600 Nm / 1.750-4.500
0-100 (sek.)7,9 (8,2)6,6 (6,7)6,0 (6,1)5,0
Toppfart (km/t)238250250250
Blandet forbruk0,76 (0,76)0,78 (0,76)0,85 (0,84)1,04
Utslipp i gram CO2/km177 (178)182 (178)199 (195)243
     
Diesel520d525d530d 
Effekt184 hk204 hk245 hk 
Dreiemoment ved o/min.380 Nm / 1.900-2.750450 Nm / 1.750-2.500540 Nm / 1.750-3.000 
0-100 (sek.)8,1 (8,1)7,2 (7,2)6,3 (6,3) 
Toppfart (km/t)227236250 
Blandet forbruk0,50 (0,52)0,62 (0,61)0,63 (0,62) 
Utslipp i gram CO2/km132 (137)162 (161)166 (162) 


DinSide reiser som nevnt denne uken til Tyskland for å se nærmere på nye 5-serie og vi kommer om kort med mer, og egenhendig innsamlet, informasjon. Priser er det for tidlig å si noe om selv om de nok vil ligge på nivåer man er vant til fra merket.

Seks generasjoner 5-serie:

Foto: eb.andriuolo Vis mer