Audi S8 har alltid vært en spenstig sak.  Foto: Audi
Audi S8 har alltid vært en spenstig sak. Foto: AudiVis mer

Offisiell: Nye Audi A8

Så er kampen i gang igjen, for på nytt skal begrepet luksus omdefineres.

Ikke før har Mercedes-Benz rukket å skyve nye S-klasse ut på veien, så er det Audi sin tur. Dette er året hvor flaggskipene skal fornyes.

A8 skal vises for publikum først under bilmessen i Frankfurt i september. I november er de første bilene på norsk jord. Startprisen blir drøye millionen, eller 1.050.000 for å være mer eksakt. Da er quattro firehjulsdrift og en del nyvinninger av tekniske løsninger standard. Og selv om bilen er svær, er den også lett.

Ut av skapet: Audi Quattro Concept

Kjent design

Visuelt kjører Audi samme resepten som tidligere, at en A8 skal se ut som en A8. Likevel er det store endringer, men det trente øyet ser at det er mer skarpe kanter nå enn tidligere, noe som også er en trend. Den rundeste av alle A8 var faktisk førstegenerasjonen.

Audi lanserer 4G/LTE

Særlig bak er det lett å se de skarpere og mer markerte kantene. Der finner du også to
ovale eksosrør på de ordinære A8, mens S8 har fått fire ovale eksosrør. Denne får også litt mer jåleri enn A8, noe av det for å markere at man har med noe spesielt å gjøre, mens diffusere og annet er med for å faktisk gjøre en jobb.

Stooor

En bil som dette spiller på sin størrelse, og da skal den naturligvis måle over fem meter, som her med sine 5,14 i lengde. Akselavstanden er naturlig nok uendret og mangler en centimeter på tre meter.

Skulle du ønske at bilen var lenger, så kan likevel dine bønner bli hørt. Bilen kommer også i en lang versjon, hvor både akselavstand og totallengde er plusset på med 13 centimeter. Dette blir først og fremst merkbart på plassen i baksetet.

A8 spiller på størrelsen, og har blitt mer kantete i formen. Foto: Audi
Kjenner du mange som har slikt interiør i bilen? Foto: Audi
Foto: Audi
Spesielt bak skiller bilen seg fra tidligere utgaver. Foto: Audi
Bak fasaden skjuler det seg tekniske nyvinninger. Foto: Audi
Audi S8 har alltid vært en spenstig sak. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

Se flere bilder av doningen:


Lettvekter

Som vanlig er det karosseri i aluminium når vi snakker om en Audi A8. Denne nye er intet unntak. I følge Audi veier karosseriet alene bare 231 kilo, noe man må over på CRP, karbon og plast, for å få lettere.

Vekten på en A8 med 3.0 TFSI under panseret er 1.830 kilo. Da er firehjulstrekksystemet også med.

Spesielle løsninger

De nye frontlyktene skiller seg fra alt annet du har sett på Audi tidligere. Her har du noe Audi beskriver som Matrix LED teknologi, hvor fjernlyset har 25 individuelle LED-lamper per lykt. Hver og en av disse kan dimmes eller skrus helt av etter situasjonen, og det foregår naturligvis automatisk.

Hørt om Audi Q6?

Det er tydelig at det er lykter som er i skuddet for tiden, for her er det både intelligent kurvelys, og dynamiske blinklys. Disse skal ikke bare lenger blinke, men også bevege seg langs en sløyfe. Dermed skal de være enklere å få øye på en dagens av/på-løsning. Noe tilsvarende fant vi også på nye R8.

Bruker hjelpemidler

Det nye lyssystemet benytter informasjon fra navigasjonssystemet for å vite hvor det skal lyse opp lenger fremme. Lyktene justeres blant annet etter hva slags vei du er på, hvorvidt det er landevei eller motorvei, og bilen bruker navigasjonssystemet til å se kommende svinger og hvilken vei de går.

Når kommer Audi A9?

To bensin, to diesel

A8 blir utstyrt med to alternative dieselmotorer og to bensinversjoner. Quattro er standard på alle. Samtlige motorer er naturligvis laget med tanke på reduksjon av drivstoff, og Audi opplyser at reduksjonen strekker seg opp mot ti prosent på det beste. Motoralternativene er en 3.0 TFSI (V6) på 310 hk og en 4.0 TFSI (V8) på 435 hk. Sistnevnte har også sylinderkutt.

Her er hovedkonkurrenten

Krefter i fleng

Dieselalternativene består av en 3.0 TDI (V6) på 258 hk og en 4.0 TDI V8 på 385 hk. Sistnevnte har et svimlende dreiemoment på 850 Nm, så det skal ikke stå på kreftene. Vel, når det er sagt, så har Audi bestemt seg for å putte monsteret W12 i den lange versjonen, om ønskelig. Den har et slagvolum på 6,3 liter som yter 500 hk, og skulle ikke dette holde heller, så må du over på S8 som får 520 hk. Den er laget for de som har det skikkelig travelt, og gjør blant annet 0-100 km/t på 4,2 sekunder.

Alle modeller leveres med 8-trinns Tiptronic som standard, og keramiske bremser er tilgjengelig for alle bilene med V8.


Her er det bare å stille seg i kø, men husk bankremisse. Kort har antagelig for store begrensninger.