Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AGVis mer

Offisiell: Nye Audi A6

Dette er nye Audi A6. Her får du alt som e kjent om den til nå.

Audi A6 har vært en yndet bil i hele sin levetid, og nå kommer den i helt ny versjon. Bilen vises for publikum for første gang under bilmessen i Detroit i januar, og i mars er den i landet. A6 er en av segmentets aller best solgte biler, og selv om den nåværende bilen er på vei ut av produksjon, så har den likevel solgt godt. Nå er det snart duket for nye tider.

Hovedkonkurrenten er skrytt i skyene.

Lettvekter

Vekt er et stort problem for dagens bilprodusenter. Samtidig som bilene skal ha mer og mer sikkerhetsutstyr, så skal de også ned i vekt for å redusere forbruk. I nye A6 har Audi derfor valgt å bruke mye aluminium og stål i kombinasjon, i tillegg til andre materialer som er vektbesparende. A7 var den første bilen hvor vi så de nye tankene om hvordan dette kombineres på en smart og kostnadseffektiv måte, og nye A6 har mer enn 20 % aluminium i selve karosseriet. Dette gjelder først og fremst de påskrudde detaljene, som forskjermer, panser, bakluken og dørene.

Farbe: Polarsilber metallic Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Polarsilber metallic Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Eissilber Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG

Audi A6 utevendig:

Større enn forgjengeren

Den nye sedanen, som kommer først, blir 4,92 meter i lengde, 1,87 meter bred, og 1,46 meter høy. Den relativt lave høyden er sammen med liggende A og C-stolper med på å gi bilen et sporty utseende, noe vi ikke er overrasket over fra Audi. Akselavstanden er 2,91 meter, og bagasjerommet er landet på 530 liter. Foreløpig har vi ikke fått vite om setene kan legges ned, og om dette kan være med på å øke lastekapasiteten ytterligere, men en skipose vet vi er på plass.

Under panseret

Foto: Audi AG Vis mer


Til å begynne med vil det være fem maskiner å velge mellom, to bensinalternativer og tre dieselmotorer. Disse leverer fra 177 til 300 hk, så det burde finnes noe for enhver smak. Senere vil Audi komme med en hybridversjon, med utgangspunkt i en V6’er. Denne vil ha en kombinasjonseffekt sammen med elektromotoren på 245 hk. Hele den nye A6-serien har redusert CO2-utslippet med 19 %, om vi sammenligner med den forrige modellrekken. Med 2,0TDI-motoren får du et utslipp på bare 119 g/km, og et forbruk på 0,49 liter per mil. Det er pent av en bil med denne størrelsen. Den sterkeste, 3,0 TFSI (bensin), har et forbruk på 0,82 l/mil, et utslipp på 190 g/km, og en akselerasjon på 5,5 sekunder.

Ypperlig norgesbil

Vil du gire selv?

Av girkasser vil Audi kunne levere både manuell, multitronic og S-tronic, noe avhengig av hvilken motorisering du velger. De firesylindrede versjonene vil kun leveres med forhjulsdrift, mens du på de sekssylindrede utgavene kan få Quattro firehjulsdrift. Denne kan også leveres med en elektronisk kontrollert sportsdifferensial, som først ble lansert på RS5.

Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Farbe: Quarzgrau Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG
Foto: Audi AG

Se Audi A6 innvendig:

Nye lyssystemer

Audi har lagt stor vekt på at du skal kjenne igjen en Audi bare på lyktene, dag som natt. Dette vil sikkert skape ytterligere problemer for lovens lange arm ved kontroller, men du er trygg - for alt er selvfølgelig lovlig.

Les mer om boten Politidirektoratet sier du ikke skal betale.

Her får du Xenon Plus, og du får LED dagskjørelys og noe nytt de kaller allværslys. Adaptive lyssyster er også tilgjengelig, med et flytende hovedlyssystem som finner ut hvor langt frem det er nødvendig å lyse opp. Bak har du LED hele veien, og nå med et lys som skal skape en 3D-effekt. Blinklyset er nå et løpelys som løper over øvre del av baklampen. Er det rart onkel i svartemaria får problemer med å definere korrekte lysbruk ved kontroller?

Storebror er heller ingen skam.

Spesialiteter

I kjent Audi-stil får du flere muligheter til å definere din egen bil. En S-Line pakke blir tilgjengelig, en visuell pakke som gir bilen et enda mer sporty utseende. Denne består blant annet av andre fangere med luftinntak og du får en større grill og ekstra diffusere. En spoiler er også på plass, og du får selvfølgelig S-Line loger rundt om. Audi vil levere den nye A6 i 12 alternative farger.

Kjent interiør

Foto: Audi AG Vis mer


Når jeg sier at interiøret er kjent, så er det en halv sannhet. Den er dog kjent for de som har satt seg inn i nye A7. Den brakte helt nye takter på banen fra Audi, og nå er det også trukket inn i A6. Det er vanskelig ikke å finne det smakfullt. Nå kan du også få ventilerte seter med massasje som tilleggsutstyr, men regn med å ofre noen kroner, for Audi har aldri vært rimelig på seter. Av annet nytt kan vi nevne et utvidet MMI-system, hvor integrasjonen med Google er økt ytterligere. Med hjelp av MMI-systemet kan du nå også sette opp bilen til å bli mer sparsommelig ved hjelp av et eget effektivitetsprogram.

Audi leverer kanskje verdens beste bilstereo.

Dersom du er en typisk nordmann, og heller vil ha stasjonsvognen, så må du vente. Den skal første gang vises for publikum under bilmessen i Barcelona, og pressen får prøvekjøre den i juni. Først i oktober / november er den på markedet her hjemme i Norge. Lukter det julepresang 2011?