<b>SLANKET: Nye A4 er slanket, uten at det syns. Fysisk er den større.  Foto: AUDI
SLANKET: Nye A4 er slanket, uten at det syns. Fysisk er den større. Foto: AUDI Vis mer

Offisiell: Her er nye Audi A4

Mer bil og mye mer utstyr. Men mindre vekt.

En ny Audi A4 er snart på vei, og nå er den offisiell. Bilen har vokst seg større, fått langt mer utstyr, men samtidig er den blitt nesten 120 kg lettere.

Dette er typiske utslag på nye biler for tiden, for vekten er en av forbrukets verste fiender, samtidig som utviklingen skal gå sin gang.

Nye A4 skal som vanlig ut og konkurrere med C-klasse fra Mercedes-Benz og BMW 3-serie, som også blir ny.

Vokser

Det er nå femte generasjon A4 som skal ut på markedet. Siden den første ble lansert i 1994 er det solgt 40.000 nye A4 gjennom offisielle kanaler. Så kommer bruktimporten på toppen av dette igjen.

Det gjør A4 til en av de mest populære bilene fra premiummerkene, og den nye vil antagelig ikke blir noe mindre populær.

Bilen vokser seg større, og vil kanskje til og med stjele kunder internt fra storebror A6.

Med en lengde på rundt 4,73 meter, en akselavstand på 2,82 meter og et bagasjerom på stasjonsvognen som rommer 1.510 liter når seteryggene er lagt ned, så er A4 virkelig blitt voksen. Med seteryggene oppe har du 505 liter til rådighet – 15 liter mer enn på utgående modell.

At bilen vokser er med på å dra vekten i feil retning.

Se flere bilder av nye A4:

EVOLUSJON: Vi er etter hvert blitt vant med at Audi ikke gjør drastiske endringer, men er tro sitt eget konsept. Foto: AUDI
SLANKET: Nye A4 er slanket, uten at det syns. Fysisk er den større. Foto: AUDI
LYSPAKKER: Audi ser gjerne at du bruker ekstra penger på oppgraderte lyspakker. Xenon er standard. Foto: AUDI
STORE LIKHETER: A4 Avant er ikke veldig ulik storebror A6, bortsett fra de fysiske målene. Foto: AUDI
STOR: A4 har vokst seg stor, og måler nå 4,73 som sedan. Omtrent det samme i Avant-utgaven. Foto: AUDI
GOD PLASS: Ekstra akselavstand gir bedre innvendig plass, også i baksetet. Foto: AUDI
STASELIG: Interiøret har sterkt slektskap til storebror Q7, som akkurat er lansert. Det er sportslig, gir et eksklusivt preg, og er veldig ergonomisk for føreren. Foto: AUDI


Løsningen

For å holde bilen nede i vekt er det derfor brukt lettere materialer, som mer aluminium, sterkere stål som de dermed kan bruke tynnere plater av, og så videre. Alt i alt veier nå en A4 1,4 TFSI 1.320 kg melder Audi, men da regner vi med det er sedanen det er snakk om.

Å lage bilene av materialer med forskjellig vekt gjør det lettere for produsentene å justere vektforholdet til så optimalt som mulig.

Trengs det mindre vekt foran, så kan de gå på med aluminium, eller bruke stål dersom det er der det må balanseres opp.

Dette er forbrukets aller verste fiende

Snasent indre

Innvendig har Audi i den senere tiden strukket strikken. Det er et svært ryddig interiør, som samtidig ser sobert ut. Dashbordet i nye A4 ligner veldig på det vi akkurat har sett i nye Q7, så familiebåndene er ivaretatt. MMI-systemet er også veldig likt bygget opp, og du har også her mulighet for å få det konfigurerbare instrumentpanelet, som naturligvis ikke er standard.

Som før vil Audi også på nye A4 ønske at du skal kjøpe deg blakk på ytterligere utstyr. Derfor har standardutgaven kun en 5-toms skjerm, men den øker til 7-tommer dersom du velger Audi MMI navi plus. Og det er bare en av mange tilvalg som står på tilbehørslisten.

I denne klassen er det ikke uvanlig at det legges til utstyr for et sted mellom 100.000 – 150.000 kroner.

Har du sett SUV-utgaven av Audi TT?

7 motorer

Fra lanseringen vil det bli tre tilgjengelige bensinmotorer, og fire diesel, til sammen 7 motoralternativer. Effekten ligger fra 150 til 272 hk.

Flere av disse er mulig å få med Quattro firehjulsdrift, samt en ny S-tronic automatkasse, som kan leveres til alle motoralternativene.

Importøren regner med at 2.0 TDI quattro (150hk) blir blant de mest populære, sammen med den samme motoren med 190 hk. Av bensinversjonene antar de at den nevnte 1,4 TFSI med 150 hk i kombinasjon med S-tronic kassen blir populær.

Prisene på nye A4 blir dessverre først tilgjengelig senere i sommer, men som trøst kan vi spe på med at nye A4 kan trekke tilhengere opp til 2.100 kg, for den som måtte trenge det.