Offensive miljøoppfinnelser fra BMW

BMW viser fremtidens miljøteknologi nå, og vi har testkjørt nyhetene på tyske veier.

«... nå testet vi en bil med innmontert skjerm og en stemme som hele tiden forteller hva som foregår. Det foregår noe hele tiden! »


MÜNCHEN (DinSide Motor): BMW, merket som kanskje er mest kjent for mest mulig fart, høyest mulig forsikringspremier og et generelt bøllete omdømme, har nå plutselig kommet lengst på miljøteknologi.

Teknologien Efficient Dynamics er innført 100 prosent på alle 1- og 3-serie, og mesteparten av elementene er også på plass i 5-serie, 6-serie, X3, X5 og X6.

Mange miljøbiler

Efficient Dynamics består av en rekke punkter som reduserer forbruket. Dette finnes på svært mange BMW-modeller, og BMW har nå 27 modeller, inkludert Mini, som slipper ut under 140 gram Co2 per kilometer.

Efficient Dynamics følger med på nevnte BMW-modeller uansett om du vil det eller ei. Systemet består av effektive diesel- og bensinmotorer, start og stoppfunksjon på biler med manuell kasse, girskiftindikator, bremsing som genererer strøm, elektrisk servostyring som kobler ut når det ikke er behov for assistanse, generator som snurrer fritt når det ikke er behov for lading og vannpumpe og klimaanleggkompressor som er koblet fra når de ikke er nødvendige.

Denne skjermen viser hvordan Efficient Dynamics arbeider. Vis mer

Offensive miljøoppfinnelser fra BMW

  1. Store bilder
Her kan vi lese av effekten på den termoelektriske generatoren. Grafikken vises i iDrive-skjermen. Vis mer
Generatoren er den firkantede boksen. Vis mer
Her testet vi motstanden i varm og kald bakdifferensial. Vis mer
Her kjører vi ut på en vei med fri fart. Bilen mener da at sannsynligheten for effektbehov er "high". Vis mer


Bilene er også utstyrt med elektriske flaps i fronten som kun åpner seg så mye at bilen får det den trenger av luft. Store åpninger i fronten lager luftmotstand, og derfor bør fronten være mest mulig lukket.

Vi har kjørt flere biler med Efficient Dynamics her hjemme, men nå testet vi en bil med innmontert skjerm og en stemme som hele tiden forteller hva som foregår. Det foregår noe hele tiden!

Videre forbedringer

Vi har nå også prøvekjørt nye elementer av Efficient Dynamics, og den største nyheten som lanseres om cirka fem år er en termoelektrisk generator.

I samarbeid med NASA jobber BMW med å utvikle et termoelektrisk materiale som har den egenskapen at det utvikler strøm når det blir varmt. NASA har brukt dette i romfart i noen tiår, og nå skal teknologien skaleres ned for å passe i biler.

Vi testet en liten bit av materialet som var koblet til en lyspære. Når du blåser på det med en varmepistol begynner pæra å lyse.

Teorien bak teknologien er at det i en motor bare er en tredjedel av energien som blir til mekanisk effekt. Resten, to tredjedeler, er rett og slett bortkastet varme. Denne varmen er vanskelig å utnytte til noe fornuftig.

Enheten som testbilen, en 535i med 306 hestekrefter (finnes kun i USA), var utstyrt med er plassert på eksosrøret rett bak katalysatoren. I begynnelsen gir det ikke effekt i det hele tatt, men når du får opp farten blir eksosanlegget varmt, og den termoelektriske generatoren begynner å gi effekt.

På dagens nivå er drivstoffbesparelsen 2-3 prosent, men når teknologien er ferdig om cirka fire til fem år garanterer BMW at besparelsen skal være hele fem prosent.

Det er også kjent at Toyota jobber med den samme teknologien, og at de mest sannsynlig vil lansere sin løsning før BMW.

Teknologien skal utvikles for både bensin- og dieselbiler.

Sol

BMW jobber også med utnytte sola mest mulig. Siden effekten av hva som kan hentes ut av sola er liten, er det mest ved parkering at denne teknologien vil gjøre seg nyttig. Sola skal lade batteriet, drive ventilasjonsanlegget slik at klimaanlegget får en lettere jobb når du starter kjøringen og ikke minst forvarme, motor og drivlinje. Motor og drivlinje snurrer mye lettere når det er varmt.

Vi har forsøkt å vri rundt inngående aksling på en bakdifferensial i henholdsvis kald og varm tilstand. Den varme snurrer halvparten så tungt. Det blir nok ingen hallelujarop av dette alene, men på ett år skal man spare cirka to tanker med drivstoff bare på å utnytte sola.

Ser inn i glasskula

Det neste vi testkjørte er et spennende opplegg som går ut på at bilen ved hjelp av kameraer, avstandsradar, lys- og regnsensor, parkeringsradar, antiskrenssystem og informasjon fra navigasjonssystemet kalkulerer sannsynligheten for hva som kommer til å skje.

Her kan Efficient Dynamics foreberede seg i forkant av hva bilen skal prestere.


Det hevdes at miljøteknologien ikke skal gå på bekostning av kjøregleden, og alle nyvinningene vi har sett på denne gangen merker man ikke noe til, bortsett fra at forbruket er lavt.

  • Se store bilder fra kjøringen her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder