<strong>OECD</strong> mener høyere drivstoffavgifter må til for å få co2-utslippene ned i Norge. Foto: COLOURBOX.COM
OECD mener høyere drivstoffavgifter må til for å få co2-utslippene ned i Norge. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

OECD vil ha dyrere drivstoff i Norge

Mener det må til for å kutte co2-utslippene.

Hvis du har bil, har du garantert lagt merke til at bensin- og dieselprisene har økt ganske mye i løpet av det siste året.

En av hovedgrunnene til det er rett og slett urolighetene i Midt-Østen. Denne regionen står for store deler av verdens oljeproduksjon, og når det er ustabilitet her, blir markedet usikre på om oljeproduksjonen vil forsette som normalt. Dermed stiger oljeprisen, og slik blir bensin og diesel også dyrere.

Å betale 14 kroner eller mer for en liter bensin er ikke uvanlig, og prisen på diesel har hoppet opp til rundt 13 kroner literen.

Sjekk vår bensinprisoversikt, og bli med å melde inn priser!

OECD vil ha dyrere drivstoff

Din mening:

Er du enig i disse forslagene? (Avsluttet)
Nei til dyrere drivstoff generelt(39%) 3408
Nei til flere bomringer(33%) 2828
Nei til dyrere diesel(21%) 1861
Ja til dyrere diesel(3%) 220
Ja til dyrere drivstoff generelt(2%) 216
Ja til flere bomringer(2%) 150
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men så var det dette med klimaet, da. Mye bilkjøring fører til høye co2-utslipp, og mantraet er at co2-utslippene skal kuttes. Det har ikke Norge vært spesielt gode på sier OECD, som har kommet med en rapport der de forteller at dieselprisene må ytterligere opp, og bompengesatsene må bli høyere dersom vi skal klare å kutte co2-utslippene. Les et sammendrag av rapporten her.

I rapporten skriver OECD:

"Dieselavgiften i Norge er lavere enn for blyfri bensin, enda det ikke er noen miljømessig grunn til det. Det finnes muligheter til å kutte co2-utslippene på en mer kostnadseffektiv måte ved å kutte i bilavgiften og øke drivstoffavgiftene. Et mer omfattende bompengesystem kan også hjelpe å redusere forurensing og kødannelser."

Mens co2-avgiften for bensin er på 88 øre literen, er den 59 øre literen for diesel. I Statsbudsjettet for 2011 er det ikke foreslått noen endringer, men regjeringen uttaler at den på sikt vil legge om bilavgiftene i miljøvennlig retning.

Flere bomringer og høyere bompengeavgifter

I dag er det østlendingene som betaler mest i bompenger i Norge. Dette kan endre seg dersom OECD får gjennomslag for det andre forslaget for å få ned utslipp fra veitrafikken: Å lage flere bomringer og kreve høyere bompengeavgifter.

Forslag om høyere bompengeavgifter har vi hørt før. Det har da dreid seg om at bompengesatsene bør være høyere i rushtiden, for å få folk til å velge kollektivtransport eller sykle til jobben. I vinter kom det dessuten et forslag om å innføre graderte bompengesatser i Oslo. Dette skal fungere slik at jo mer bilen din forurenser, jo mer skal du betale.

Hvorvidt politikerne tar OECDs råd til etterretning gjenstår å se. Det er ikke vedtatt noen konkrete forslag om å øke drivstoffavgiften eller etablere flere bomringer i Norge. Det samme gjelder høyere bompengesatser for å dekke inn for co2-utslipp.