MYE EKSOS: Kjøperen reagerte på blant annet mye hvit eksos fra hans "nye" Opel Astra. Nå må selgeren punge ut.  Foto: Colourbox
MYE EKSOS: Kjøperen reagerte på blant annet mye hvit eksos fra hans "nye" Opel Astra. Nå må selgeren punge ut. Foto: ColourboxVis mer

Ødelagt bruktbil er selgerens ansvar

Det spiller ingen rolle om selgeren visste om feilen da bilen ble solgt.

  • "I god stand!”
  • ”Service er fulgt!”
  • ”EU-godkjent frem til mars 2013!"

Slik ble en brukt Opel Astra-stasjonsvogn fra 1999 markedsført i en annonse. Og en Oslo-mann reiste til selgeren og sikret seg bilen for 26.000 kroner.

Men på vei hjem, angivelig etter bare fem kilometer, gikk det galt: Bilen skal ha spydd ut hvit eksos og en varsellampe advarte om motorfeil.

Kjøpet viste seg altså å ikke være så godt som først antatt.

Selge eller kjøpe bruktbil? Prøv vår kalkulator for å finne verdien!

Selgeren nektet å betale

Kjøperen kontaktet selgeren med én gang, for å be om pengene tilbake. Dette nektet selgeren.

Kjøperen ga seg ikke, og sendte flere brev for å få hevet kjøpet. Her viste han blant annet til en NAF-sjekk han fikk utført, som sa at feilen kunne være en lekkasje mellom forbrenningskammeret og kjølesystemet i bilen. Å tette lekkasjen kunne koste 10.188 kroner, ifølge et verksted han kontaktet. Men selgeren ga seg heller ikke, og nektet å ta ansvar for feilen.

Her er noen av argumentene selgeren brukte:

  • Selgeren opplyste om at hun ikke hadde kunnskaper om bilen, da den var hennes datters. Ingen av de involverte visste om noen feil, og skal ha solgt bilen i god tro.
  • Selgeren mener feilen kan ha oppstått da kjøperen kjørte den. Kjøperen hevder han bare kjørte fem kilometer, men skal ikke ha kontaktet selgeren før to timer etter salget.
  • Lampen som indikerer motorfeil skal ha slått seg av og på tidligere, og visstnok være en kjent feil ved denne bilmodellen.

  • Kontrakten mellom kjøper og selger sier at bilen "selges som den er", uten noen garantier.

Bytte bil?Her er de mest pålitelige bruktbilene

Selgeren må betale

Forbrukertvistutvalget (FTU) har behandlet saken, etter at den først ble sendt til Forbrukerrådet. FTU krever at selgeren retter opp i feilen, så kjøperen slipper å betale noe ekstra for å kjøre sin "nye" Opel.

Derfor mener de selgeren må rydde opp:

  • Selv om bilen ble "solgt som den er", har selgeren ansvar for mangler som ikke ble opplyst. Dette står i kjøpsloven, som regulerer kjøp og salg mellom privatpersoner.
  • Selv om bilen hadde gått 174.400 kilometer, og det var naturlig å forvente utgifter til vedlikehold etter kjøpet, ble den solgt med løfte om å være "i god stand". Dette stemte ikke, og selgeren har dermed gitt uriktige opplysninger, noe som strider mot kjøpsloven.
  • Selv om selgeren ikke visste om manglene, er hun fortsatt ansvarlig for dem. "Mangelansvaret er objektivt" påpeker FTU.
  • Selv om selgeren mener feilen kan ha oppstått da kjøperen kjørte bilen, mener FTU at feilen trolig var der da bilen ble solgt. Blant annet fordi kjøperen rapporterte om feilen såpass kort tid etter kjøpet.
  • Selv om selgeren ikke bevisst holdt tilbake informasjon om bilen, var den i dårligere stand ved kjøp enn kjøperen hadde grunn til å tro. Derfor mener FTU det "foreligger en kjøpsrettslig mangel".

"[Selgeren] plikter å besørge utbedring av bilens defekte toppakning og eventuelle sprekker i godset i topplokken i henhold til NAF-rapporten, uten kostnad for [kjøperen]" konkluderer FTU. Og selgeren må nå gjøre som de sier.

Europas største nettside for bruktbiler – endelig på norsk