Octavia Scout kupper høstjakta

Første gang vi kjørte Skoda Octavia 4x4 slo det oss; med noen røffere stylingdetaljer på denne bilen hadde Skoda hatt en Audi Allroad-utfordrer til halve prisen. Og sannelig - her kommer Octavia Scout.

Vis mer

Octavia Scout kupper høstjakta

  1. Store bilder


Scout - som ikke betyr skaut, men speider - er navnet på det nye skuddet på den raskt voksende Octavia-stammen. Scout skiller seg fra standard Octavia med følgende:

Med gummistøvler

Den er 40 millimeter høyere enn en vanlig Octavia stasjonsvogn, og 16 millimeter høyere enn 4x4-utgaven. I tillegg til bedre bakkeklaring har den dessuten ”allroad-aktige” plastskjermer rundt hele bilen, og skliplater av det som ser ut som aluminium foran og bak. Totalt er inntrykket av en atskillige røffere bil som passer utmerket med grove gummistøvler og kamoklær på snaufjellet i høstjakta.

Inn i liten nisje

Vis mer


Interessant er det dermed at Skoda i det minst ikke har dristet seg til å utfordre Audi Allroad rett i ansiktet. Allroad er som kjent nylig lansert i en mer forfinet utgave, der blant annet de karakteristiske svarte skjermene er nedtonet. I stedet fyller Scout det røffe og folkelige vakuumet som oppsto da Audien ble mer sivilisert. Sammen med stort sett bare Volvo XC70.

Helt annen pris

For ordens skyld; Vi snakker her selvsagt om biler i helt forskjellige prisklasser – en Allroad eller XC70 koster i dag fort det doble av en hva du må ut med for en Skoda Scout. Men dette er altså den ørlille, men meget populære nisjen den nye Skodaen plasserer seg i. Nettopp det kan gjøre Scout til en virkelig slager i Norge. Nye Octavia Scout blir vist for første gang under den internasjonale bilutstillingen i Paris i neste måned, og bilen kommer på markedet tidlig 2007.

140 og 150 hester

Dermed er prisene selvsagt fortsatt i det blå. Vi vet imidlertid at Scout i første omgang kommer med en 2,0-liters bensinmotor på 150 hester og en 2,0-liters dieselmotor med 140 hester. Med samme motorer i den normale 4x4-utgaven koster bilen fra 338.000 kroner med bensinmotoren, mens dieselen ligger rundt 20.000 kroner høyere. Og da er det bare å spekulere i hvor mye ekstra Skoda tar for ”stylingkitet” sitt. 5-10-15.000 kroner? Vi tror uansett det blir en slager.

  • Store bilder finner du her.

    Relaterte artikler:

  • Les test av Octavia 4x4

    Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder