Nytt superegg

Koenigsegg lanserer to nye modeller. CCX Edition og CCXR Edition, til hysteriske priser.

«... cirkapriser i Norge blir 15.500.000 for CCX og 17.000.000 for en CCXR»


Ny Koenigsegg - det som skal være den mest ekstreme hittil - vises på bilutstillingen i Geneve 4. mars. Den finnes i to versjoner, enten som ren bensindrevet versjon, CCX, eller i CCXR-versjon som også kan kjøres på etanol E85 eller E100.

Som CCX yter motoren 888 hestekrefter, mens CCXR med E85 på tanken yter 1.018 hestekrefter.

Tørrvekten på bilen er 1.280 kilo.

Se store bilder

Motorer

Motoren i Koenigsegg CCX Edition er som før en 4,8-liters V8-motor med to kompressorer. Den yter 888 hestekrefter ved 7.000 omdreininger og dreiemomentet er 940 newtonmeter ved 5.800 omdreininger. 0 til 100 er oppgitt til 3,0 sekunder og 0 til 200 skal gå unna på 9,05 sekunder. Toppfarten skal være over 400 kilometer i timen.

CCXR Edition har noe høyere ladetrykk og kan kjøres på enten E85 eller E100. Motordataene på denne varianten er 1.018 hestekrefter ved 7.000 omdreininger og 1.080 newtonmeter ved 5.600 omdreininger. 0 til 100 er oppgitt til 2,9 sekunder og 0 til 200 på 8,75 sekunder. Toppfarten på denne er også oppgitt til over 400 kilometer i timen.

Sjekk hva bilen din er verdt

Vis mer

Nytt superegg

  1. Store bilder
Vis mer


Bilen har sekstrinns kasse med mulighet for girhendler på rattet. Da forsvinner samtidig også kløtsjpedalen. Effekten går via en LSD-differensial før den ender opp i bakhjulene. Bilen har også traction controll med fem innstillinger av virkningsgrad. Vektfordelingen er 45 prosent foran og 55 prosent bak. Tanken rommer 70 liter.

Koenigsegg Edition har nye smidde aluminiumsfelger designet for å sørge for god kjøling av bremsene. Finishen på felgene står i kontrast til det ulakkerte karbonfiberkarosseriet. Interiøret er i rødt skinn og anodisert aluminium i spesiell Edition-fage. Edition har også en nyutviklet vinge og forbedret aerodynamikk som skal gi best mulig marktrykk i høy hastighet. I 250 kilometer i timen øker marktrykket med 350 kilo.

Utstyr

Følgende utstyr er standard: Karosseri i synlig karbonfiber, to kollisjonsputer, vinge bak, avtagbart glasstak, elektriske vinduer, justerbare pedaler, keramiske bremser, servostyring(!) navigasjon, klimaanlegg, hydraulisk nivåregulering, ryggekamera, DVD, CD, iPod-tilkobling, G-sensor, bag til tak, overtrekk til bil og smidde felger.

Av ekstrautstyr finnes det girhendler bak rattet med automatisk kløtsj, koffertsett, karbonfelger og Inconell racing eksosanlegg.

Koenigsegg har 5 års nybilgaranti.

CCX edition koster snaue 11.000.000 kroner uten avgifter og CCXR Edition koster drøyt 12.000.000 kroner.

Men kan du kjøre monsteret? Ta førerprøven her

Som absurd kuriosa kan vi nevne hva det blir i avgifter på en slik bil i Norge. CCX ryker på cirka 4.500.000 kroner i avgift og CCXR blir tildelt cirka 5.000.000 kroner. Det vil si at cirkapriser i Norge blir 15.500.000 for CCX og 17.000.000 for en CCXR. Prisene er oppgitt med forbehold om valutakursjusteringer, og at vi ikke vet CO2-utslippet. Vi regner med at det ligger rundt 400 gram per kilometer siden Koenigsegg oppgir 1,7 liter per mil ved blandet kjøring.

Industridesigner Bård Eker, med base i Fredrikstad, eier cirka 50 prosent av aksjene Koenigsegg.

Bilen vises på bilutstillingen i Geneve 4. mars.

Store bilder finner du her.