ØKER PRISEN: Det har stormet rundt Opel den siste tiden. Det tyske merket sliter med å levere elbilen Ampera-e til de norske kundene. Nå legger de også til 45.000 kroner på regningen. Foto: Øystein Fossum
ØKER PRISEN: Det har stormet rundt Opel den siste tiden. Det tyske merket sliter med å levere elbilen Ampera-e til de norske kundene. Nå legger de også til 45.000 kroner på regningen. Foto: Øystein FossumVis mer

Ny pris Opel Ampera-e

Nytt sjokk for Opel-kundene

Opel bekrefter mandag at prisen for den ettertraktede elbilen Opel Ampera-e går opp med 45.000 kroner.

Prisen på Opel Ampera-e øker med hele 45.000 kroner - også for de kundene som allerede har skrevet kontrakt, melder bransjenettstedet bilnytt.no mandag.

De norske forhandlerne mottok beskjeden fra Opel Norge i ti-tida mandag formiddag.

Prisøkningen på 45.000 kroner kommer etter at prisen for 2018-modellen allerede har økt med 15.000 kroner.

Dagens kjedelige melding kommer 17 dager etter at det ble kjent at Opel Norge har stoppet salget av den ettertraktede elbilen.

Markant prisøkning

Dette gjør at startprisen på Ampera-e har økt fra 289.900 til 349.900 kroner, siden Ampera-e ble lansert i Norge.

Prisøkningen gjelder konkret alle Opel Ampera-e som har modellår 2018, produsert fra desember i år.

Det vil si de aller fleste av alle de kundene som er på venteliste.

PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen, bekrefter nyhetene overfor Dinside.

- Jeg har ikke problem med å forstå om folk blir oppgitt, irritert og noen forbanna, sier han til Dinside.

- GM har satt opp prisen

- Dette er tøffe nyheter, ikke minst for forhandlerne våre. Og naturligvis også kundene, sier han.

Pettersen forklarer at det er lite Opel Norge kunne gjort for å forhindre den markante prisøkningen. Han sier det er tidligere Opel-eier General Motors (GM), som nå har skrudd opp prisen. GM produserer Ampera-e på sin fabrikk i Detroit, USA.

- Dette er rett og slett resultatet av at GM solgte Opel til PSA. Prisene på bilen har har økt i hele Europa. Fredag satte de opp prisen på Ampera-e med 5.700 euro i Nederland, forteller Pettersen.

Åpner ikke salget

Samtidig med den nedslående prisnyheten kan Opel også fortelle at de aller fleste Ampera-e-kundene nå skal ha fått bekreftet produksjonsdato for sin bil - ifølge Stein Pettersen er det snakk om 70-80 prosent av kundene som har fått beskjed.

- De siste av disse blir produsert i tredje kvartal i 2019 og levert til kunde i starten av 2020. At vi nå kommer med produksjonsdato tror jeg de fleste vil oppfatte som positivt, sier han.

- Betyr dette at dere nå også vil åpne for salg av Ampera-e igjen?

- Nei. Vi har bedt forhandlerne om ikke skrive nye kontrakter fram til leveringssituasjonen er ytterligere avklart.

- Kan prisene gå ytterligere opp?

- Nei. Det har vi ingen grunn til å anta.

- Er det noen som har meldt seg av ventelista?

- Nei, men det blir interessant å se hvordan det utvikler seg. Vi har fått lite avbestillinger. Det kan hende prisen endrer på det.

- Har dere spekulert i at folk vil melde seg av ventelista, ved å sette opp prisene?

- Nei, snarere tvert imot. Vi har oppfordret forhandlerne til å ta opp kampen om å beholde kundene. Vi gir ikke opp, selv om prisen stiger i hele Europa, sier Stein Pettersen.

- Ei pølse i slaktetida

Forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget (bilnytt.no) mener hele situasjonen mangler sidestykke i bilhistorien.

- Denne arrogansen overfor kunder og forhandlerapparat mangler sidestykke, sier han oppgitt overfor Dinside.

- Her er Ampera-e ei pølse i slaktetida for PSAs nye Opel-kabal. Det lukter helt klart at de ikke ønsker å ha disse bilene i Europa.