<b>FØRSTE GENESIS-MODELL:</b> Til nå har Genesis vært brukt som modellnavn i Hyundais egen produktkatalog. Men nå blir Genesis eget merke og skal få sin egen modellrekke - hele seks modeller de neste fem årene, loves det. Her er den første, Genesis G90, som skal lanseres i desember. Foto: HYUNDAI
FØRSTE GENESIS-MODELL: Til nå har Genesis vært brukt som modellnavn i Hyundais egen produktkatalog. Men nå blir Genesis eget merke og skal få sin egen modellrekke - hele seks modeller de neste fem årene, loves det. Her er den første, Genesis G90, som skal lanseres i desember. Foto: HYUNDAIVis mer

Nytt premium-merke lansert: Genesis

Det sør-koreanske stor-konsernet Hyundai lanserer nå sitt eget premium-merke.

Toyota var tidlig ute med Lexus. Nissan og Honda lanserte Infiniti og Acura og nylig kom sannelig et premium-merke fra Citroën også - DS.

Det er ikke nytt at bilprodusenter som i hovedsak lever av å produsere og selge biler for brede lag av befolkningen, sliter med å oppnå troverdighet hos de mest kravstore kundene.

Løsningen for er derfor ofte å skape et nytt merke, som ikke umiddelbart blir forbundet med de rimeligere modellene fra produsenten.

Hyundai-konsernet har lenge solgt store og mer luksuriøse biler i enkelte markeder og har til en viss grad lykkes med å få solgt sine store sedaner, som Hyundai Grandeur, Genesis og Equus, eller, fra søstermerket, Kia K9.

Les også: Hyundai har lansert en ny og bedre SUV - som vi har prøvekjørt.

Utfordre Mercedes

DAGENS MODELL: Slik ser Genesis ut i dag i sin siste utførelse som Hyundai-modell. Her observert av artikkelskribenten på gaten i Seoul. Denne selger allerede ganske bra i markeder som Korea og USA. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ser man på trafikkbildet i for eksempel Seoul, hovedstaden i Sør-Korea, er det påfallende fort gjort å ta feil av en sort Hyundai Genesis med forkrommede lister og sotede vinduer, og en ditto Mercedes-Benz S-klasse. Det er likevel ikke til å komme forbi at overfor kunder som har god råd, klinger ikke Hyundai like bra som Mercedes-Benz. Hva gjør man da...? Som Toyota i sin tid og starter opp med et helt nytt og mer eksklusivt bilmerke.

Og nå kommer altså bilmerket Genesis og kan starte med bortimot blanke ark rent image-messig, slik Lexus gjorde det den gang i 1988. Siden har Lexus klart å posisjonere seg på et like høyt nivå som de tyske premium-merkene i et så viktig marked som USA.

Les også: Hyundai lanserer serieproduksjon av hydrogendrevet-SUV

Toppdesigner på plass

STOLT ØYEBLIKK: Nestkommanderende og sannsynlig neste toppsjef i Hyundai-konsernet, Chung Eui-sun annonserer skapelsen av luksusmerket til Hyundai.Genesis kommer fra gresk og kan oversettes med opprinnelse eller begynnelse. Foto: HYUNDAI Vis mer


Hyundai tar et skritt videre i forhold til det som skjedde i 1988 og tenker premium-design på høyt nivå med en gang. Derfor har de hentet inn et av de største navnene i bildesign-kretser, belgieren Luc Donkerwolke, og gitt ham ansvaret for å overse hele designstrategien til det nye premium-merket. Donkerwolke er ingen hvemsomhelst - han har fartstid fra, blant andre, Peugeot og Skoda, senere Volkswagen-konsernets premium-merker Bentley og Lamborghini.

Sjekk for eksempel vår prøvekjøring av denne råtassen signert nettopp Donkerwolke...

VIKTIG: Merkevare er alfa og omega om man ønsker å selge et produkt til mer velstående og kresne kunder. Hyundai håper denne logoen vil gjøre susen. Foto: HYUNDAI Vis mer


Må peke fremover

Vi har ikke mye erfaring med de store Hyundai- og Kia-modellene her i Europa, og det er ikke minst fordi Europeere er mer opptatt av historikk hos et bilmerke når det gjelder image. Lexus har så smått greid å skape seg mer enn bare en nisje her og vi ser ikke bort fra at Genesis kan gjøre noe lignende.

Med V8-motorer på over 400 hestekrefter og en lengde på fem meter, som dagens toppmodell fra Hyundai, er det opplagt at man stiller med et handicap om man ikke heter Mercedes-Benz, BMW, Audi eller Jaguar. Men med fremtidens teknologi og fornyet design i tillegg til et nytt og velklingende navn - hvem vet?

Det gjenstår å se om produsenten takler alle disse utfordringene allerede i de kommende fem årene.

Flere bilder:

MED BRASK OG BRAM: Her vises lanseringen av det nye bilmerket Genesis, som fant sted for kort tid siden.Genesis blir det koreanske motstykket til japanske Lexus. Foto: HYUNDAI
STOLT ØYEBLIKK: Nestkommanderende og sannsynlig neste toppsjef i Hyundai-konsernet, Chung Eui-sun annonserer skapelsen av luksusmerket til Hyundai.Genesis kommer fra gresk og kan oversettes med opprinnelse eller begynnelse. Foto: HYUNDAI
BENTLEY-INSPIRERT? I alle fall ser de første skissene av Genesis G90 imponerende ut med klassiske linjer og en relativt massiv form. Foto: HYUNDAI
I FARTA: Dagens Genesis er åpenbart allerede designet som premium-modell. Her er den i sitt rette element på veien i USA, som har bidratt mye til at bilen allerede er blitt solgt i 360.000 eksemplarer. Foto: HYUNDAI
BLIR G80? Interiøret i dagens Genesis, som vi ser her, kan bli videreført i første omgang i en Genesis G80. Foto: HYUNDAI
KONSERVATIV: Klassisk premium, det er hva Hyundai i dag ønsker å tilby med Genesis. Foto: HYUNDAI
DE KAN DET: Hyundai er ikke nybegynner innen premium - de har bare ikke hatt det riktige merket. Her ser du interiøret i en Hyundai Equus (selges ikke i Norge). Foto: HYUNDAI
KLARE SEG SELV: Som Hyundai har produsenten måtte låne luksus-image fra andre - som her Hermès på bilutstillingen i Seoul. Med Genesis-merket skal det kunne bære seg selv. Foto: HYUNDAI
FØRSTE GENESIS-MODELL: Til nå har Genesis vært brukt som modellnavn i Hyundais egen produktkatalog. Men nå blir Genesis eget merke og skal få sin egen modellrekke - hele seks modeller de neste fem årene, loves det. Her er den første, Genesis G90, som skal lanseres i desember. Foto: HYUNDAI
DAGENS MODELL: Slik ser Genesis ut i dag i sin siste utførelse som Hyundai-modell. Her observert av artikkelskribenten på gaten i Seoul. Denne selger allerede ganske bra i markeder som Korea og USA. Foto: KNUT MOBERG
Foto: HYUNDAI
Foto: HYUNDAI