Nytt om folke-suven Volkswagen Tiguan

Kun måneder før den skal vises for publikum, hardtester Volkswagen avansert elektronikk, kjøreegenskaper og terrengkapaistet på sin nye folke-SUV Tiguan.

Det er Volkswagen selv som har sluppet disse ”spionbildene” av den kommende Baby-Touaregen under testing i Namibia. Sammen med bildene følger en del ny informasjon om bilen som trolig kommer til å bli et vanlig syn på norske veier.

Hyundai-kamuflert

Selv om bilen fortsatt er betydelig maskert, fremgår det av bildene at den endelige versjonen blir en del mer forsiktig i fremtoningen enn konseptutgaven som ble vist på Detroit-utstillingen i januar. Legg for øvrig merke til det Hyundai-inspirerte merket i fronten og de vertikalt påklistrede baklyktene som skjuler de ekte horisontale.

Interiøret ligner forøvrig det vi finner i Golf plus i dag.

Turbo og kompressor

Vis mer

Nytt om folke-suven Volkswagen Tiguan

  1. Store bilder


Alle motorene i Volkswagens nye SUV vil være overladede. Bensinmotorene vil alle være varianter av den flotte 1,4-literen fra blant andre Golf GT. I Tiguan kommer den med enten 150, 170 (som Golf GT) eller 200 hestekrefter. Først- og sistnevnte er nye trimmingsgrader i det som viser seg å bli Volkswagens nye ”potetmotor”.

På dieselsiden er det snakk om den velprøvde 2,0-literen som ble introdusert med dagens Golf-plattform med enten 140 eller 170 hestekrefter.

To forskjellige fronter

Litt morsomt er det at Tiguan vil tilbys med to ulike frontpartier, hvorav det ene er beregnet for hardere offroadkjøring og tillater en vinkel mot bakken på 28 grader. Den andre utgaven er mer beregnet på kjøring på vanlige veier og klarer kun 18 graders vinkling mellom bilen og bakken.

Terrengkjøring

Vis mer


I tillegg til et annet frontparti får den offoadtilpassede utgaven anretninger som hill descent assistant, hill climb assist, optimering av gassrespons under terrengkjøring, elektroniske differensialsperrer og ABS tilpasset bremsing på løse underlag. Vi snakker altså om en bil som har betydelig høyere ambisjoner i terrenget enn de fleste av konkurrentene i folke-suv klassen. Firehjulsdriften er av typen Haldex, muligens fjerde generasjon som er enda lettere, raskere og mer nøyaktig.

Chassis og elektronikk

Volkswagen selv forteller at hovedfokuset under testingen i Namibia er på å finkalibrere chassiset som det stilles store krav til, samt å teste den avanserte elektronikken som sitter i nye Tiguan. Det legges stor vekt på at Tiguan skal ha en sportslig oppførsel på veien med en lett understyrt karakter som også ivaretar sikkerheten. Lite krenging skal kombineres med god fjæringskomfort, noe som ikke er lett i en høybygd firehjulstrekker.

Automatisk lukeparkering

Vis mer


Blant den avanserte elektronikken finner vi ting som parkeringsassistanse av den seriøse typen som styrer automatisk, offroad-navigasjon, og et helt nytt system for betjening av radio, musikkavspilling, ryggekamera og navigasjon.

Tidlig neste år

Volkswagen Tiguan skal vises på bilutstillingen i Frankfurt i september og er trolig klar for salg tidlig neste år. Konkurrenter er det nok av, og kampen om folke-suv segmentet blir stadig tøffere, men det vil overraske oss mye dersom Tiguan ikke forsyner seg grovt av Toyota RAV4- og Honda CR-V-salget. Ja, faktisk vil vi gå så langt som å si at dette trolig er en bil som kommer til å figurere langt oppe på salgsstatistikkene, ikke minst her til lands.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder