Vis mer

Nytt og raffinert fra England

Det mest britiske i dagens bilmarked ser fremover uten å selge sjelen sin.

Som et unikum i britisk bilindustri fremstår Morgan, fremdeles uløselig knyttet til stedet Malvern Link, som en vedvarende suksess.

Sær, men vellykket kan man kalle denne produsenten, grunnlagt i 1910, kjent for sine trehjulinger og rammer i asketre og som fortsatt produserer noen hundre sportsbiler hvert år.

Retro forever

Morgan har bevart 1930/40-tallsstilen, men fornyer gradvis sin modellrekke på en meget forsiktig og tradisjonstro måte, selv om lanseringen av Aero 8 (2000) og Aeromax (2005), åpnet et nytt og mer moderne kapittel i merkets historie rent designmessig.

Selger smått, men godt

Produsenten seiler i medvind salgsmessig og produktmessig, og tidligere i år lanserte Morgan sin hittil raskeste og sportslig sett mest ambisiøse modell, Aero Supersports, som gjør unna 0 til 100 på 4,2 sekunder.

Her er EvaGT

Så til bilen vi ser her. Her dreier det seg mer om eksklusiv eleganse enn om rå ytelser. Modellen som nylig ble vist på skjønnhetskonkurransen for biler ved Pebble Beach i Monterrey, California, heter EvaGT og plasserer seg mer i det eksklusive og luksuriøse registeret. Den er 470 centimeter lang (mot Aero-modellenes 420), har fire plasser (2+2), og et skikkelig bagasjerom. Designen er også relativt dristig og futuristisk - til Morgan å være. Vi aner til og med noen hint til Bugatti.

Rask, men tidsriktig

En moderne og energieffektiv BMW-motor driver bakhjulene, men det er ikke, som i Aero, noen V8 det dreier seg om, men biturbo-rekkesekseren man blant annet finner i BMW 335i. Med sine 306 hestekrefter og 400 newtonmeter skal den greie å flytte den 1.250 kilo "tunge" maskinen fra 0 til 100 på 4,5 sekunder. Som enhver Morgan er bilen lett, men en del tyngre enn bilene som i hovedsak er beregnet på rå ytelser. EvaGT har i motsetning til mange andre Morgan-modeller både blokkeringsfrie bremser (ABS) og ESP (elektronisk antiskrens), xenonlys, navigasjon og iPod-tilkobling. Den er altså ikke noen minimalistisk sportsbil.


Ingen miljøversting

Toppfarten oppgis til 273 kilometer i timen, men Morgan gjør også et nummer av at bensinforbruket er begrenset til 0,71 liter per mil og CO2-utslippet til 200 gram per kilometer. Dette er takket være lav vekt kombinert med BMWs velfungerende mekanikk.

Morgan EvaGT kan bestilles nå mot et depositum på 5.000 pund eller i underkant av 50.000 kroner. Du må imidlertid vente til medio 2012 før ditt eksemplar kan leveres, men en del av Morgans tradisjon er at deres kunder er vant til å måtte smøre seg med tålmodighet...