<b>MESTERVERKET FRA MOLSHEIM:</b> Bugatti revolusjonerte bilverden med Veyron. Nå vil de gjøre det igjen. Foto: BUGATTI
MESTERVERKET FRA MOLSHEIM: Bugatti revolusjonerte bilverden med Veyron. Nå vil de gjøre det igjen. Foto: BUGATTIVis mer

Nytt monster fra Molsheim

Bugatti Veyron har i ti år tronet på toppen av superbilverden. Den er nå historie, men en ny konge er i ferd med å innta tronen.

Da Bugatti Veyron rullet ut av fabrikken i Molsheim for første gang i 2005, tok den verden med storm. Ikke bare var den raskere enn noe man tidligere hadde sett, men den hadde, i motsetning til mange andre superbiler, alt du trengte av utstyr og kunne brukes hver dag.

Den satte en ny standard for superbiler, en standard ingen egentlig har klart å holde følge med. Før nå.

LES OGSÅ: Bugatti Gangloff Style

Hyperhybrider

Mclaren P1, Porsche 918 Spyder og Ferrari La Ferrari har det siste året vært ansett som de tre store. Hyperhybridene med nærmere tusen hester og ytelser man nesten ikke tror er sanne.

BLE MED PROTOTYPEN: Det var lenge snakk om at Bugatti skulle lage en firedørs "familiebil" med samme motor som Veyron. Den skulle hete Galibier, men Bugatti bestemte seg for å aldri sette den i produksjon. De mente at det ville forvirre kundene om hvilket segment Bugatti hører hjemme i. Foto: BUGATTI Vis mer


Fremtiden for superbiler ser altså ut til å være en hybridløsning, det vil si både elmotor og forbrenningsmotor. Bugatti kaster seg nå på hybridbølgen, og skal vi tro på de tallene som har blitt presentert, noe det nesten er vanskelig å gjøre, så ser det ut til at de igjen vil overta tronen.

Allerede i 1999: Si hei til Bugatti 18/3 Chiron.

Vanvittig

Foreløpig er det lite som er bekreftet av Bugatti selv, men bilmagasinet CAR, som er vår kilde her, har vært på fabrikken i Molsheim og farer sjelden med løgn.

Den nye Bugattian vil hete Chiron, og er oppkalt etter den Monaco-fødte racerbilsjåføren Louis Chiron. Bilen vil antakelig bli bygd på Veyrons carbonfiberstruktur, men vil veie mindre. De skal også gjøre forbedringer på ergonomien i interiøret, samt sikten ut fra kabinen.

Selv om Chiron tar utgangspunkt i sin forgjenger, er 92 prosent av delene i bilen fornyet eller forbedret.

LEGENDE: Bugatti Veyron satte en ny standard for superbiler. Den ble produsert i 450 eksemplarer. Her ser du en av de mest sjeldne utgavene. Den heter L'Or Blanc og er laget i samarbeid med Königliche Porzellan-Manufatur Berlin, og har flere deler og detaljer i porselen. Foto: Bugatti Vis mer


Motoren vil bli den samme åtteliters W16-motoren som sitter i Veyron, men minst to av de fire turboene vil være elektriske. Effekten vil øke fra 1.200 hester, som satt i Veyron Supersport og Veyron Grand Vitesse, til 1.500.

Dreiemomentet på 1.500 newtonmeter vil være det samme, men moment-toppen vil dog komme ved et lavere turtall. Chrion får også firehjulstrekk og den samme syvtrinns dobbelklutsj-kassen som Veyron har.

Alt dette skal sammen utgjøre det som til nå er det råeste bilverden har sett.

Her er en video av det som angivelig skal være testkjøring av Chiron. Videon viser ikke allverden av de to kamuflerte bilene, men man ser likevel at den skiller seg fra Veyron Supersport som kjører mellom de to testbilene.

2 sekunder

Så er spørsmålet hva alle disse kreftene faktisk kan utrette. I følge vår kilde skal 0-100 være unnagjort på utrolige to sekunder. Om dette stemmer er det vanskelig å finne ord som beskriver hvor fort det faktisk er.

Topphastigheten skal angivelig være 463,5 kilometer i timen, ca 129 meter pr sekund, og det i en bil som tidligere styreformann i Volkswagen Ferdinand Piëch mener vil være enda mer egnet for hverdagsbruk enn det Veyron var.

Det kan jo komme godt med, om du skulle finne på å legge de godt over 20 millionene den kommer til å koste på bordet, når den kommer for salg i 2016.

Vi venter i spenning. Har du noen tanker om bilen? Skriv gjerne i kommentarfeltet.