Nytt kabrioletkonsept fra BMW

Bilutstillinger er konseptbilenes store yngleplass. Bilprodusentene viser her frem hva de tenker om design og tekniske nyvinninger i fremtiden.

Det er i forbindelse med bilutstillingen i Genève at BMW har tatt frem en kabriolet som skal vise litt av hva BMW tenker om design.

Nytt utseende

Selv om det ikke er særlig mye tvil om hvilket merke dette er, skal CS1 ha sin egen identitet som skiller seg fra det eksisterende modellprogrammet.
Typisk for BMW er korte overheng, og det er det også her. Kanalene går i en bue fra forskjerm til bakskjerm, 18-tommers felger og en skarp skulderlinje starter helt foran på panseret og går langs hele bilens lengde. Dette er noe av det som skal gi et markant utseende.

Spennende interiør

Dashbordet i CS1 bringer tankene litt til nåværende 7-serie med en kraftig tverrgående bjelke i hele kupeens bredde. Materialene i interiøret består i hovedsak av aluminium, skinn og neopren (det sammes om brukes til våtdrakter).

CS1 er også utstyrt med iDrive som vi akkurat har prøvd i den nye 7-serien. Rattet som styrer den moroa er lokalisert mellom setene og skjermen befinner seg i dashbordet.

Valvetronic

CS1 er utstyrt med en motor på 1,8 liter, og som yter 115 hestekrefter. Dreiemomentet er 175 newtonmeter. Valvetronic er et ventilstyringssystem som gjør at ventilenes løftehøyde varieres i takt med gassbruken.

De som er redd for at BMW har begynt å sysle med forhjulstrekk kan slappe av. Motoren er fortsatt koblet til bakhjulene og store dekk i dimensjonen 235/45 skulle holde i lange baner for en motor med 115 hestekrefter.

SSG

CS1 er utstyrt med en Sequential Sports Gearbox (SSG), og giringen foregår med vippearmer på rattet. Kløtsjen er automatisk og girskiftene skal være kjappe, men muligheten til automatisk giring er mulig.