<b>NULL UTSLIPP:</b> ZERO ønsker at alle biler som selges i 2020 skal være ladbare hybrider eller nullutslippsbiler.  Foto: Colourbox
NULL UTSLIPP: ZERO ønsker at alle biler som selges i 2020 skal være ladbare hybrider eller nullutslippsbiler. Foto: ColourboxVis mer

Nytt drivstoff med null utslipp

Og billig skal det visst også være.

«- På mange måter er hydrogen det perfekte drivstoff.Professor Stephen Bennington»


Hva om bilen din kunne gå på et drivstoff som ikke gir annet utslipp enn vann og som ikke koster mer enn et 5-6 kroner literen?

Ønsketenkning? Nei, ikke ifølge forskere i Cella Energy. Om tre til fem år kan det bli virkelighet, sier de til Daily Mail.

Komplisert teknologi

Det dreier seg som du sikkert har skjønt om hydrogen som drivstoff. For å omdanne hydrogen til energi må gassen forbrennes, eller reagere med oksygen i en brenselcelle. I flere år har forskere rundt omkring jobbet for å finne løsninger som gjør det trygt og billig å la biler kjøre på hydrogen. Det har vist seg å være en utfordring. Den eneste måten å få pakket hydrogen slik at den kan brukes i en biltank har vært å bruke veldig høyt trykk eller veldig lave temperaturer.

Mens du venter: Seks tips som kan kutte drivstoffutgiften med 20 prosent

Pakker hydrogenet

Men nå skal Cella Energy ha knekt koden. Selskapet har sammen med London Centre for Nanotechnology ved University College London og Oxford University funnet en måte å pakke hydrogen i små "perler" som kan pumpes som en væske. Dermed er det mulig å fylle opp bensinstasjoner med hydrogen i pumpene i stedet for bensin, for dette drivstoffet skal kunne brukes i vanlige bensinmotorer.

Blir dette fremtiden? Foto: US Government Vis mer


- På mange måter er hydrogen det perfekte drivstoff; det har tre ganger mer energi enn bensin per vektenhet, og når det forbrennes produseres ikke noe annet enn vann, sier professor Stephen Bennington, som har vært forskningsleder for prosjektet i en pressemelding.

Han har sammen med sitt forskerlag klart å bruke nanoteknologi til å lage bittesmå mikrofibre som er 30 ganger tynnere enn et menneskehår. Disse danner et stofflignende materiale som er trygt å håndtere og inneholder like mye hydrogen per vektenhet som høyttrykkstanker for hydrogenlagring. Stoffet kan også lages i form av små "perler" som kan helles som en væske. Det skal kunne brukes som drivstoff både i biler og fly.

Så mye drivstoff bruker bilen egentlig

Starter tester neste år

Ifølge Daily Mail starter de første kjøretestene av det nye drivstoffet allerede neste år.

Drivstoffet skal være mye billigere å produsere enn bensin, og vil koste rundt to kroner literen før avgifter legges til. I Storbritannia vil literprisen bli på rundt 5-6 kroner med alle avgifter, omtrent halvparten av dagens priser. Hvis vi går ut fra de norske bensinprisene, og antar at det nye drivstoffet skal ha like høye avgifter, burde altså literprisen bli omtrent det samme her i Norge; altså 5-6 kroner.

Det går også an å tenke seg at det ikke vil være like høye avgifter på dette miljøvennlige drivstoffet, som ikke har andre utslipp enn vann. I så tilfelle vil prisen kunne bli enda lavere.

Les mer om den nye teknologien hos Cella Energy.

Sier ja: Jo mer bilen forurenser, jo mer skal du betale i bommen

- Spennende utvikling

- Det er seriøse vitenskapsfolk som står bak, så dette der ut som et framskritt når det gjelder lagring av hydrogen i biler og fly. Jeg finner det spennende, sier Hilde Johnsen Venvik, professor ved Institutt for kjemisk prosessteknologi ved NTNU.

- Dette er et "hydrogenholdig stoff" innkapslet i små plastkuler. Stoffet er kjent fra før, men de hevder å se på nye, enda bedre stoffer. Kapslingen er unik, selv om andre har jobbet med liknende tilnærminger. Måten det er gjort på, ser imidlertid ut til å ha en positiv effekt på hastigheten hydrogenet frigjøres med, og dette har lenge vært et kjent problem.

Likevel, Venvik mener det er et stykke fram til dette kan anvendes av deg og meg.

- Alt er ikke løst selv om vi klarer å lagre hydrogenet på en effektiv måte. Hydrogen er en energibærer, det kan ikke utvinnes slik som olje, det må produseres med bruk av energi. En kan lage hydrogen fra vann ved bruk av elektrisitet. Imidlertid er ikke denne prosessen veldig effektiv, og hydrogenet blir ikke mer miljøvennlig enn el-energien som er benyttet. I kombinasjon med vann-, vind- eller solenergi er det bra - brukes kullkraft er det ille. Bruk av kjernekraft kommer an på hvem du spør ...

- Den billigste og mest effektive måte å produsere hydrogen på i dag er fra naturgass. I denne prosessen kan CO2 fanges og lagres, á la månelandinga på Mongstad, men det er litt enklere å fange CO2 ved hydrogenproduksjon. Da kan hydrogenet distribueres som "klimavennlig naturgass", og disse kulene/fibrene kan være en måte å få til distribusjonen på.

Her er oversikten: De sikreste og grønneste bilene