<b>BEVISET:</b> Divine DS er bilen som viser at Citroën fortsatt tør ta i når de designer biler.  Foto: Citroën
BEVISET: Divine DS er bilen som viser at Citroën fortsatt tør ta i når de designer biler. Foto: CitroënVis mer

Nytt designikon: Citroën Divine DS

Slik går det når et bilmerke leker smykkeprodusent.

Om vi skal tro Citroën, så inneholder Divine DS alle elementer en DS skal ha. De ramser opp superlativer som unike stilkoder, dristighet, fransk eleganse og teknologi.

Av det mer jordnære er dette å anse som DS-versjon av C4. Se derfor ikke bort fra at bilen vil komme på markedet som Citroën DS4 en vakker dag.

Bilen skal første gang vises for offentligheten under bilmessen i Paris i oktober.

Cactus: Markedets rareste bil?

De vitalene målene forteller at konseptbilen er 4,21 meter i lengde, 1,98 meter i bred, og 1,35 meter høy. Den er utstyrt med fire dører og et sett 20-toms felger. Konseptbilen tar seg unektelig godt ut på bilder, og er her presentert i fargen grå metallik.

Førermiljøet er noe spesielt, men det vi kan lese er at alt handler om, og er vridd mot føreren. Slike førerorienterte miljøer er ofte å se i sportsbiler, noe som kan være et signal fra Citroën om at de forsøker å skille C4 og DS4 fra hverandre på nettopp dette området.

I midtkonsollen sitter det en 10,4-toms berøringsskjerm hvor det aller meste styres fra. Dette gjør det mulig med et nær fullstendig fravær av knapper. For å holde føreren informert er det også satt opp en head-up display på hatten rett foran føreren.

Slik så det ut da de viste DS 5

Se flere bilder:

BEVISET: Divine DS er bilen som viser at Citroën fortsatt tør ta i når de designer biler. Foto: Citroën


Nye takter

Nytt for brukeren er at du nå går inn i en bilbutikk på samme måte som i en møbelforretning. Du kan blant annet velge blant tre forskjellige interiører, med Male som det sobre og moderne, Parsienne Chic som det raffinerte og elegante, og Fatale Punk som det dristige, mørke og glamorøse. Disse valgene inngår i Citroëns nye tilbud til kundene, kalt Hypertypage.

Om du enda ikke har falt fra i å lese, så kan vi nevne at konseptbilen er utstyrt med detaljer fra Swarovski. Ja, du vet krystall-Swarovski.

Ikke alt ved en DS er av krystaller, naturligvis, men legg merke til at bare DS-logoen er formet på en måte så den skal ligne krystaller. Det samme er hentet igjen i store deler av interiøret, grillen, og andre detaljer.

Men Citroën var ikke først ute med å bruke edle steiner i bilen. Audi viste for en tid tilbake frem Audi A1 Diamond Edition, en bil som var utsmykket av den norske designeren Thomas Heyerdahl.

Av det mer jordnære kan vi nevne at Divine DS blir utstyrt med laserlys som inneholder to modulbaserte laserdioder. Disse jobber sammen med LED-lys i hastigheter over 60 km/t. Divine DS er forøvrig den første bilen i denne klassen (c-segmentet) som antydes å komme med laserlys.

Under panseret

Citroën hentyder allerede nå hva vi kan forvente under panseret. Blant annet jobber de med en 1,6 THP turboladet bensinmotor som yter 270 hk på det meste. Effekttoppen ligger på 6.000 omdreininger per minutt, og maksimalt dreiemoment ligger på 330 Nm allerede fra 1.900 o/min, og hele veien opp til 5.500 omdreininger.

Selv med en såpass sterk motor er maskinen forbrukssnill ved mer moderat kjøring. Det gjør at det oppgitte forbruket er på moderate 145 gram CO2 per kilometer.

Selv om bilen første gang vises for det store publikum på bilmessen i Paris, så blir den i helgen vist under Chantilly Concours d'Elégance denne helgen, i tilfelle du skulle være i nærheten.