Vis mer

Nytelse eller mareritt?

I tillegg til at det ser bra ut, har du også her en motor som virkelig sparker i fra.

«Vi tør påstå at dette vil oppleves som en ekstrem kjøreopplevelse for de aller fleste, og den dagen man finner ut hvordan man fyrer Launch Controllen er livet mer eller mindre fullkomment.»


Som nevnt i forrige kjøring av BMW Z4 har BMW for alvor oppdaget turboens fortreffelighet også på bensinmotorer. En rekke modeller og motorer finnes nå, men skeptikerne er mange. Det er ikke lenge siden denne fabrikken stod beinhardt på at turboer ikke hadde noenting i en bensinmotor å gjøre. Så mye hold var det i det. Vi kan bare ha det i bakhodet til neste gang en bilprodusent er bastant - det stikker sikkert ikke veldig dypt og vi kan mest sannsynlig ikke se bort fra at de gjør det stikk motsatte et par år senere.

Vi har mottatt flere bekymringsmeldinger fra urolige BMW-entusiaster hvor det uttrykkes generell skepsis og også et direkte hat til turbo i bensinmotorer. Noen hevder at det ødelegger merket. Vi skjønner fortsatt poenget, og dette er et tema som kanskje ikke opptar gud og hvermann, men er for så vidt en viktig prinsippsak. Etter å ha kjørt denne bilen skjønner man hva denne gjengen mener - vi snakker her om feinschmeckere.

Den store forskjellen

Det er både fordeler og ulemper med turbo. Testbilen har i tillegg to av dem og de er satt til å betjene tre sylindre hver. Testbilen har på grunn av dette et dreiemoment på 400 newtonmeter fra 1.300 til 5.000 omdreininger. Et svært bredt spekter hvor motoren er sterk som en bjønn. Vi snakker ikke om en bjønnunge (brun pilsflaske), men en voksen brutal og sinna djevel.

Grunnen til at turbo er mislikt, er at man ofte har dårlig gassrespons og at kreftene kommer for fort. De er vanskelige å beregne, det er ukultivert og verst av alt, effekten avtar mot turtallstoppen! Katastrofe! Motoren kan trekkes til over 7.000 omdreininger, men har maksimal effekt allerede ved 5.800. Det er heller ikke noe mer futt i de siste omdreiningene opp til 7.000. Det er like greit å gire, akkurat som i en dieselbil...


Slik "noen" mener det burde være skal motoren gå silkemykt, dra kraftigere og kraftigere opp mot turtallstoppen og ikke minst være kultivert og forutsigbar. De som husker BMWs Dobbel Vanos ventilstyring kjenner til dette.

Sterk

For å bringe oss nærmere sakens kjerne, nemlig Z4 sDrive35i, så må vi innrømme at mange av turboens problemer er tatt på alvor i denne bilen. De to små turboene er lette å få i gang og forsinkelsen er veldig liten.

Vi tør påstå at dette vil oppleves som en ekstrem kjøreopplevelse for de aller fleste, og den dagen man finner ut hvordan man fyrer Launch Controllen er livet mer eller mindre fullkomment. Man velger kjøreprogrammet Sport + og deaktiverer antiskrens helt. Videre klemmer man til med en kick-down, sender noen tanker til ham der oppe, og håper det beste.

Det som skjer i praksis er at motoren ruser opp til cirka 4-5.000 omdreininger og ganske brått kobler sammen kløtsjen og skyter bilen av gårde. Vi hadde tørt og fint vær og 255-brede bakdekk får litt juling når en liten røykstripe legger seg som en tynn strek ut av hver bakskjerm. Det går ikke mange sekundene før tankene går til tingretten, og hvordan det ser ut på innsiden av en trikk som da gjerne kan bli resultatet. Det er med andre ord på tide å avrunde Launch Controlen for denne gang, men dette er kult. Brutal og rå akselerasjon som er direkte berusende.

 sDrive23isDrive30isDrive35i
Effekt204 hk258 hk306 hk
ved turtall6.400 omdr/min6.600 omdr/min5.800 omdr/min
Dreiemoment250 nm310 nm400 nm
ved turtall2.750 omdr/min2.600 omdr/min1.300-5.000 omdr/min
Slagvolum2.497 ccm2.996 ccm2.979 ccm
0-100 manuell6,6 sek5,8 sek5,2 sek
0-100 automat7,3 sek6,1 sek5,1 sek
Forbruk manuell0,85 l0,85 l0,94 l
Forbruk automat0,82 l0,83 l0,90 l
CO2-utslipp manuell199 gram199 gram219 gram
CO2-utslipp automat192 gram195 gram210 gram
Lengde4.239 mm4.239 mm4.239 mm
Bredde1.790 mm1.790 mm1.790 mm
Vekt1.480 kg1.490 kg1.580 kg
Bagasje180-310 liter180-310 liter180-310 liter


Herlig

Til tross for disse "hersens" turboene klarer BMW å levere en fantastisk maskin som tilbyr masse varer hele tiden. Her er det mye krefter over et bredt register, og motoren har litt dieselegenskaper ved at den trekker godt allerede fra svært lave turtall. Maksimalt dreiemoment starter allerede på 1.300 omdreininger. Fra 1.500 trekker den rent og fint, også på høye gir, noe som gjør den lettkjørt og som også gjør det enkelt å hente ut krefter. For eksempel i forhold til M-roadster-versjonen av den gamle Z4 vil vi hevde at det er mye enklere å kjøre denne med turbo. Det er kanskje det BMW også vil oppnå - å få flere kunder.

Bra girkasse

Testbilen er utstyrt med det vi kaller dobbelkløtsj girkasse. Dette er en kraftig forbedring i forhold singelkløtsj girkasse som sitter i M5 og M6 og noen andre sportsbiler. Begge disse typene opererer automatisk, men dobbelkløtsjkassa er mye mer lettkjørt, ekstremt mye mer komfortabel og ikke minst mye mindre vedlikeholdskrevende.

Den har syv trinn og girer raskt! Den er mye raskere enn du noen gang vil klare med vanlig manuell kasse. Den gjør, i likhet med de vanlige automatkassene som leveres til Z4, også at forbruket går ned. Det som denne gir som ren bonus er også bedre ytelser. Testbilen forbedrer seg med ett tidel fra 0 til 100 med dobbelkløtsj.


Lyder

Det er ikke bare det visuelle som er en nytelse. Denne bilen både brummer, buldrer, spraker og hviner. Når du trykker på knappen smeller motoren i gang. Den murrer muntert på tomgang, og allerede nå er det mulig å høre at denne motoren virkelig vil og kan levere varer. Den aller råeste lyden oppstår faktisk ved lave turtall i sjette eller syvende gir. Med rundt 1.500 omdreininger på turtelleren produserer motoren en ekstrem grov lyd. Når du slipper gassen og bremser på girene lager eksosanlegget et bulder alá V8-ere, og ved girskift på høyeturtall spraker det hissig. Har man et litt følelsesladet forhold til biler er dette tiltrekkende.

På veien

Totalt sett er BMWen en drøm på veien. De som har lest helt ned hit har antagelig trukket den konklusjonen at det går unna. Bilen skyter avgårde fra 0 til 100 på 5,1 sekunder og når svingene kommer fort er det viktig å følge med. En vektbalanse på rundt 50-50, et langt og dominerende panser og med sitteposisjon helt i baken på bilen, har du de riktige forutsetningene for en uforglemmelig tur.

Panseret løfter seg litt under akselerasjon og kreftene som river i kroppen når du jobber deg gjennom svingene minner om en skikkelig sportsbil. Man kjenner også at den er svært vridningsstiv, og det ikke stor forskjell i stivheten med og uten tak.

Når vi ser på totalpakken med utseende, motor, lyder og kjøreopplevelse, må si dette var en kjøretur som gjerne kunne fortsatt litt til.

Konklusjon

BMW Z4sDrive35i har en åpenbar ulempe, og det er prisen. Både BMW og Staten skal ha så det svir, og det er ikke noe bra at dette skal starte på 900.000 kroner med automatkassa. I tillegg kommer det noe annet ustyr også. Det som for så vidt er greit da, er at den bilen som på mange måter er bedre også koster en del mer. Porsche Boxster S med 310 hestekrefter koster fra 1.036.000 kroner. Lekeboxsteren med 255 hestekrefter koster fra 821.000 kroner.

Boxster med 310 hestekrefter har vi kjørt. Det er rett og slett en tvers igjennom herlig bil. Samme type girkasse som BMW (dobbelkløtsj), midtmontert motor, ikke lading med turbo, men rene hestekrefter og gudommelige kjøreegenskaper. Valget blir umulig, men Boxster frister den også. Det kommer an på om du liker turbo eller ei.

Les kjøring av Boxster her.

Les kjøring av Cayman her.

Les mer om Z4sDrive23i her.

Les mer om Z4 generelt her.