Opel Meriva har så langt vært vår favoritt i mini-fleksibilklassen. Nå ser det ut til at Ford kan komme til å overta tronen med kommende B-Max. Fraværet av B-stolpe gir en gigantisk bredde på sideåpningen med begge dørene åpne og dermed utvilsomt den enkleste adgangsmuligheten til kupéen uansett kategori. Foto: Ford
Opel Meriva har så langt vært vår favoritt i mini-fleksibilklassen. Nå ser det ut til at Ford kan komme til å overta tronen med kommende B-Max. Fraværet av B-stolpe gir en gigantisk bredde på sideåpningen med begge dørene åpne og dermed utvilsomt den enkleste adgangsmuligheten til kupéen uansett kategori. Foto: FordVis mer

Nyskapende Ford B-Max

Vi oppdaterer i dag informasjonen om B-Max med mer data, mer om dørteknologien, video og flere bilder.

Ford har til nå hatt stor suksess med sine "Max"-modeller. Det hele startet med Focus-avleggeren C-Max, som første gang kom på markedet i 2003. Deretter kom S-Max i 2006 og fikk andre flerbruksbiler til å virke gammeldagse. Nylig kom andre generasjon Ford C-Max på markedet, og her kommer Ford med et tredje familiemedlem. I Genève tidligere denne måneden viste de nemlig frem B-Max. Denne bilen er litt av en raritet.

Opel Meriva har så langt vært vår favoritt i mini-fleksibilklassen. Nå ser det ut til at Ford kan komme til å overta tronen med kommende B-Max. Fraværet av B-stolpe gir en gigantisk bredde på sideåpningen med begge dørene åpne og dermed utvilsomt den enkleste adgangsmuligheten til kupéen uansett kategori. Foto: Ford
PRAKTISK: Fraværet av B-stolpe gjør inn-og utlasting av for eksempel barneseter mye enklere. Foto: FORD


En sterk klasse

B-Max kommer til å konkurrere med Kia Venga, Hyundai iX20, Opel Meriva og Toyota Verso-S. I likhet med Opel har også Ford valgt å lage en spesiell dørløsning. Men i motsetning til Opels såkalte selvmordsdører, har Ford laget en løsning med hengslede fordører og skyvedører bak. Ikke nok med det, men her har de også fjernet hele B-stolpen fra karosseriet. Dette gir en formidabel sideåpning på hele 1,5 meter når alle dørene er lukket opp, og du skal lete lenge etter en bil i dette segmentet med lettere inngang.

Slik fungerer den glupe løsningen:



Alle nyhetene fra bilmessen i Genève

Praktisk som få

Vis mer


Innvendig har du en helt vanlig femseter. Baksetet er delt med 60/40 splitt. Passasjersetet fremme kan også felles frem, og du har da et helt flatt lasterom hele veien i kupeens lengde. Det gir deg en lastelengde på 2,35 meter. Sitteposisjonen er mer høyreist enn i normale B-klasse biler. Her sitter du eksempelvis 11 cm høyere enn i Fiesta.

Plassutnyttelsen skal være god - selv om bilen er kompakt. (Med 408 centimeter i lengden er den 13 centimeter lenger enn Fiesta, som B-Max er basert på). Men bilens høyde gjør at du får slippe å "ligge", men heller får sitte. Det gjør også plassen for bena til baksetepassasjerene noe bedre. Selve dashbordet kjenner vi igjen fra nye Focus, som også nylig er prøvekjørt. Se ikke bort fra at dette også vil dukke opp på en fremtidig Fiesta.

Hva med sikkerheten?

Det er lett å tenke sikkerhet når bilen tilsynelatende mangler en viktig del av sidestøtten. Ford lover derimot at løsningen ikke går utover sikkerheten. Det tapte ved B-stolpen i karosseristrukturen er hentet igjen i dørene, er budskapet. I praksis rommer ifølge Ford de to dørene til sammen også en integrert sentral karosseribjelke, i tillegg til at den generelle vridningsstivheten er kraftig forbedret. Dette er realisert blant annet gjennom utstrakt bruk av høystyrke-stål.

Slik er seteløsningen i nye B-Max


Effektive motorer

Under panseret i B-Max finner vi Fords nyeste bensin- og dieseldrivlinjer med lavere CO2-utslipp enn foregående generasjon. Bensinmotorene anføres av de 3-sylindrede 1.0-liters Ford EcoBoost bensinmotorene, tilgjengelig med 100 og 120 hestekrefter. 1.0 EcoBoost imponerte oss for øvrig kraftig da vi nylig fikk prøvd den i Ford Focus.

Interiørbilder:


Med Ford Auto-Start-Stop-system som standard oppnår 120 HK EcoBoost CO2 -utslipp på 114 g/km og et drivstofforbruk på 0,49 l/mil. Andre bensinmotorer er 105 HK 1,6-liters Duratec på 105 hester, som er kombinert med Fords PowerShift 6-trinns dobbelkløtsj-girkasse.

B-Max er også tilgjengelig med Duratorq TDCi dieselmotor. 1,6-litersmotoren på 95 hestekrefter har et CO2-utslipp på 104 g/km og et drivstofforbruk på 0.4,l/mil.

Avansert utstyr

PRAKTISK: Fraværet av B-stolpe gjør inn-og utlasting av for eksempel barneseter mye enklere. Foto: FORD Vis mer


B-MAX tar mål av seg til å være den teknologisk mest avanserte småbilen i Europa når den kommer i salg mot slutten av 2012.

Den vil eksempelvis tilbys med anti-kollisjonssystem og med Fords SYNC-teknologi med nødhjelpsassistanse, som har hatt suksess i USA.

SYNC er et stemmestyrt kontrollsystem for utstyrsintegrering og kommunikasjon. Den gjør det mulig for brukerne å koble til mobiltelefoner og musikkspillere via Bluetooth eller USB, foreta handsfree bruk av mobiltelefonen og kontrollere musikkanlegget og andre funksjoner med stemmen. Den kan automatisk overføre kontaktinformasjon fra et tilkoblet Bluetooth-utstyr til kjøretøyet og muliggjøre anrop til kontakter med stemmekommandoer .

Ford forventer at det vil finnes på 3,5 millioner nye kjøretøy i Europa innen 2015. SYNC gjør det også mulig å gi B-MAX den nye Nødhjelpsassistanse-funksjonen. Med denne vil de som er i bilen få hjelp til automatisk å ringe en alarmsentral ved en trafikkulykke.

Systemet skal kunne kommunisere med alarmsentraler i over 30 land og stilles gratis til kundenes disposisjon i hele bilens levetid. Gjennom kjøretøyets navigasjonssystem skal systemet være i stand til automatisk å angi bilens posisjon til alarmsentralen på det lokale språket, i hele Europa, ved en ulykke.

Lansering av nye Ford B-Max finner sted nærmere årsskiftet, og vi kommer tilbake med priser og mer data når den tid kommer.

Forklaring på dørløsningen:

(For større utgave, klikk på blålenken nederst).

Vis mer