Lyonhearts hyllest til E-Type skal produseres både som kupé og kabriolet.
Lyonhearts hyllest til E-Type skal produseres både som kupé og kabriolet. Vis mer

Nymotens Jaguar E-Type

Men Jaguar er ikke involvert. Det er derimot svensken Bo Zolland. Nå settes den i produksjon, og her er prisene.

For to år siden kunne vi vise dere bilder av en nydesignet Jaguar E-Type, bortsett fra at den ikke var designet av Jaguar. I Sverige sitter Bo Zollan i designfirmaet Vizualtech, og han hadde lekt seg en smule med pennen. Resultatet ble en retroutgave av nettopp E-Type, og resultatet var nesten for godt til å være sant - men bare nesten.

Nå blir det nemlig sant.

Imponerende

Både Robert Palm, grunnleggeren av det sveitsiske firmaet Classic Factory, og britiske Lyonheart mente designen var for god til å forbli en illustrasjon, og har kastet seg inn i kampen om å få satt doningen i produksjon. Dette har vært kjent en periode, men planene har foreløpig ikke materialisert seg.

Nå har derimot Lyonheart oppgitt både hvor mange biler de skal produsere, og hva den skal koste. Det er et skritt i veldig riktig retning.

Her er Jaguar F-Type

Se bildene:

Lyonhearts hyllest til E-Type skal produseres både som kupé og kabriolet.


Stive priser

Bilene skal produseres i perioden fra desember i år og frem til midten av 2015. Alt i alt skal det lages 250 eksemplar, og prisene er som sagt fastsatt.

Kupéversjonen skal koste 360.000 euro (cirka 2.7 millioner kroner), mens kabrioleten skal koste 375.000 euro (rundt 2.8 millioner kroner). Dette er med andre ord en bil for de svært spesielt interesserte.

Felles for veldig mange av slike prosjekter er likevel at det blir en investering, for med en gang produksjonen er over, så starter prisen på slike biler å stige. Det gjelder bare å samle sammen pengene først, og ingen avgifter er inkludert i prisene over.

Se video: Jaguar har sluppet løs XFR-S

Holder hva den lover

Her blir det heller ikke snakk om at skinnet skal bedra, for drivlinjen vil blant annet bestå av en femliters kompressormatet V8. Denne leverer 575 hk på full spiker, fra et dreiemoment på 700 Nm. Dette skal være nok til at 0-100 km/t går unna på under fire sekunder, men toppfarten skal av en eller annen grunn være begrenset til 300 km/t.

Snart kommer stasjonsvognen

Laaang ventetid

Lyonheart kan fortelle at leveringstiden blir et sted mellom halvannet og to år. Halvparten av bilene vil bli levert i Europa, 20 prosent i midt-Østen, og 30 prosent i Asia. De har med andre ord ikke tenkt å avse en eneste bil for det amerikanske markedet.

Bilen skal bygges i Coventry i England, og det er bare å sette seg opp på listen.