Nyheter fra Citroën

Mellomklassebilen C5 og kompaktklassebilen C4 gis noen tekniske oppdateringer. C5 får ny dieselmotor og C4 ny elektronisk styrt girkasse.

Vis mer


Citroën lanserer nå en ny dieselmotor som for kort tid siden debuterte i Peugeot 407. Den er utviklet av PSA-konsernet i samarbeid med Ford, måler 2,2 liter i slagvolum og er utstyrt med biturbo. På lave turtall jobber kun den ene turboen, men på turtall over 2.700 omdreininger bidrar også den andre og sørger for at makseffekten nå er 173 hestekrefter mot forgjengerens 136. Dreiemomentet er 370 newtonmeter ved 1.500 omdreininger. 0-100 går på 8,5 sekunder og toppfarten er 222 km/t. Stasjonsvogna bruker et tiendel mer til hundre, og har en toppfart på 217 km/t.

Mer energieffektiv

Vis mer


Den nye motoren baserer seg på tredje generasjons common rail og jobber med et innsprøytningstrykk på 1.800 bar. Dette i kombinasjon med et nykonstruert forbrenningskammer gir ifølge Citroën lavere forbruk, renere forbrenning og mindre støy. På tross av 37 ekstra hestekrefter, klarer motoren seg med 2 prosent mindre drivstoff. Forbruket på blandet kjøring er 0,61 liter per mil. Kraften formidles til forhjulene via en sekstrinns manuell girkasse. Partikkelfilter (FAP) er standard.

Elektronisk styrt girkasse

Vis mer


Citroën C4 HDI 110 får en nyutviklet sekstrinns elektronisk styrt manuell girkasse. Denne kan i første omgang kun kombineres med den 1,6 liter store dieselmotoren vi kjenner fra biler som Ford Focus og Volvo S40/V50. Girkassen jobber ved hjelp av elektro-hydraulikk, og man kan selv velge om man vil veksle manuelt eller la bilens computere ta seg av den jobben. I manuell modus girer man enten ved hjelp av spaker bak rattet, eller ved hjelp av girspaken på den vanlige plassen. Bilen styrer selv clutch og motor slik at girskiftene skal bli så jevne som mulig. Girkassen tilpasser seg føreren kjørestil, men kan også innstilles i en sportsmodus. Hvis man da i tillegg velger å gire manuelt, skal et girskift i følge Citroën være overstått på 0,4 sekunder. I automatisk modus skal bilen bruke 3 til 5 prosent mindre drivstoff enn med en vanlig manuell girkasse.

Prispåslaget for den nye girkassen som kalles BMP 6 er 7.000 kroner, og leveringen starter i september/oktober. Når det gjelder dieselmotoren i C5 HDI 173, er prisen ennå ikke bestemt, men vi kommer tilbake med den når den er klar omtrent i august. Leveringen av den nye dieselmotoren starter også sent i september eller tidlig i oktober.

  • Store bilder av Citroën C5 finner du her.
  • Store bilder av Citroën C4 finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder