Vis mer

Nyhetene på ny 911 Turbo

Porsche kommer snart med en oppgradert 911 Turbo. Den skal vi kjøre om en drøy uke og her er en smakebit på hva man kan vente seg.

Det er flere nyheter knyttet til den nye turboen. Den har nå fått 3,8 liters slagvolum og effekten er oppe i 500 hestekrefter. I normal modus yter den 650 newtonmeter, men med Sport Chrono-pakke yter den 700 newtonmeter og 0 til 100 går unna på 3,4 sekunder.

Motoren har fortsatt variabel turbingeometri som er unikt for Porsche med bensinmotor. I motsetning har nok så og si alle moderne dieselmotor det.

Motoren har nå også direkte innsprøytning og det er jobbet med forbrukstallene som går ned med 18 prosent i forhold til dagens bil. Syvtrinns dobbelkløtsj girkasse er også på plass.

Nytt er også selvtilpassende motorfester som gjør at motoren sitter skikkelig fast når man kjører hardt, men som løser opp og lar motoren bevege seg mer i motorrommet når man kjører rolig og dermed sørger for mer komfort.

Her forteller Wolfgang Durheimer, Executive Vice-President Research and Development hos Porsche AG, hvordan denne bilen er forbedret i forhold til tidligere:


Test av dagens 911 Turbo finner du her.