<b>DEN TREDJE I REKKEN:</b> VW Golf kommer som plug-in hybrid, og med navnet GTE, men ikke før i 2015. Foto: Fred Magne Skillebæk
DEN TREDJE I REKKEN: VW Golf kommer som plug-in hybrid, og med navnet GTE, men ikke før i 2015. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Nyhet: VW Golf GTE

Først GTI, så GTD. Nå er det duket for GTE.

Fremtiden er elektrisk. Derom hersker liten tvil, og bilprodusentene er i full gang med ommøbleringen. VW er intet unntak.

De mer sporslige versjonen av VW Golf har som kjent navnene GT, GTI og GTD. Nå er det snart duket for GTE.

Porsche har tidligere uttalt at supersportsbiler må være hybrid for å klare å levere godt nok. Fremover vil hybriddrift også brukes i mer ordinære biler for å skape bedre ytelser.

GTE er et resultat av dette, og den blir en plug-in hybrid.

Søster og bror

Bilen er et resultat av synergier internt i gruppen, for drivlinjen sies å bli den samme som Audi A3 e-tron. Det betyr en 1,4-liters forbrenningsmotor på 148 hestekrefter, som deretter er hektet sammen med en 107-hesters elektromotor.

Samlet skal dette gi en kombinasjonseffekt på 204 hestekrefter, og batteripakken skal være en lithium-ion med en kapasitet på 8,8 kWt.

Hele hemmeligheten med å lage en plug-in hybrid er selvfølgelig å spare drivstoff. Foreløpig er det ikke kjent hvor langt bilen kan gå på strøm alene, men den er heller ikke å anse som en ren elbil. Det er hvor lavt motorene kan levere i tospann som er interessant over tid.

Utviklet for strøm

VW GTE: Bilen er ikke ventet visuelt å skille seg nevneverdig fra GTI. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Vi har tidligere prøvekjørt VW Golf som ren elbil, men da som konseptbil med karosseriet fra Golf 6. VW har bevisst ventet på syvende generasjon før de gjør den videre utviklingen.

På den måten har de kunnet utvikle den nye MQB-plattformen klar til både batteripakke og elektromotorene.

Det er nå dette både Audi A3 e-tron og VW Golf GTE får nyte godt av.

Flere goder

Utvendig blir det lite forskjell å se i forhold til en ordinær Golf. Innvendig blir det litt endringer i instrumenteringen, i tillegg til at du får opp noen nye skjermbilder på skjermen i midtkonsollen.

Dette for å ha bedre kontroll på energiflyten og forbruket fra de respektive motorene.

Rask, raskere ...

Det er flere goder å glede seg til. For som Porsche har bedyret, en plug-in hybrid gir også bedre ytelser i form av krefter. Du kan med andre ord velge ikke å spare drivstoff, men heller hente ut fordelene i bedre ytelser, først og fremst akselerasjon, ettersom en elektromotor ikke er veldig godt egnet for toppfart.

Det er ikke foreløpig ikke kommet noen fastsatte spesifikasjoner på GTE, men det figurerer estimerte tall ute i markedet som forteller om at akselerasjonen til 100 km/t er unnagjort på 7,6 sekunder, mens toppfarten sies å ligge et sted rundt 220 km/t.

Det ligger ikke langt unna Audi A3 e-tron, som bruker den samme drivlinjen.

Prisen avgjør

En av fordelene med en plug-in hybrid er avgiftsrabatten slike biler har i forhold til engangsavgiften andre biltyper blir pålagt. Det er likevel alt for tidlig å tippe hva en slik bil vil koste.

Til sommeren blir det langt lettere å estimere prisen, når Audi får priset sin A3 e-tron.