Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept skal vises i Detroit og arkitekturen skal antakelig benyttes i produksjonsbiler om et par år. Det kan imidlertid bli i noe ennet enn i XC60 - kanskje neste generasjon XC90? Foto: Volvo
Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept skal vises i Detroit og arkitekturen skal antakelig benyttes i produksjonsbiler om et par år. Det kan imidlertid bli i noe ennet enn i XC60 - kanskje neste generasjon XC90? Foto: VolvoVis mer

NYHET: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Nå er det full stim mot skarpere miljøprofil hos Volvo. Her er SUV-versjonen.

Det er bare kort tid siden vi kunne omtale Volvos presentasjon av verdens første ladbare dieselhybrid - V60 Plug-in Hybrid, som skal klare seg med et blandet forbruk på 0,19 liter per mil.

Vi fikk muligheten til å kjøre V60 Plug-in Hybrid allerede i mai 2011, i Berlin. For få uker siden ble det bekreftet at bilen kommer i salg, og prisen ble kjent.

Nå annonserer Volvo neste skritt i elektrifiseringsprosessen. Etter familiestasjonsvognen V60 er det nå SUVen XC60 som gjennomgår miljø-behandlingen.

Bensinmotor foran...

Men her har faktisk Volvo valgt en annen løsning enn i V60. For mens det i det tilfellet er valgt en hybridløsning basert på dieselmotorisering, har man i XC60 valgt å installere en firesylindret bensinmotor. Da man har ønsket ytelser tilsvarende en sekssylindret motor, har man, som ledd i "downsizing"-trenden, utstyrt den med turbolader for å hente ut 280 hestekrefter.

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept skal vises i Detroit og arkitekturen skal antakelig benyttes i produksjonsbiler om et par år. Det kan imidlertid bli i noe ennet enn i XC60 - kanskje neste generasjon XC90? Foto: Volvo
Foto: Volvo


Slagvolumet på motoren er to liter. Volvo presiserer at den tilhører en kommende ny familie, modulært oppbygget, kalt VEA (Volvo Environmental Architecture). Denne er basert på sylindre på 500 kubikkcentimeter, og det nevnes at en 1,5-liters tresylindret variant også er en mulighet.

Fordelene med den nye arkitekturen, som naturligvis er tverrmontert, er flere - betydelig lavere vekt, færre bevegelige deler og totalt sett svært reduserte forbruk og utslipp sammenlignet med andre motorer med tilsvarende ytelse. Volvo oppgir reduksjonen til hele 35 prosent.

...elektromotor bak

Foto: Volvo Vis mer


Bakakselen drives av en elektrisk motor som kan produsere 70 hestekrefter. Den får sin energi fra en litiumion-batteripakke med en kapasitet på 12 kWt. På 220 volt skal det ta tre og en halv time å lade batteriet fullt. Bilen har ingen tradisjonell startmotor eller dynamo, men en kombinert startmotor/generator koblet til veivakselen. Denne kan forsyne drivlinjen med 45 hestekrefter ekstra under akselerasjon, og den lader batteriet under nedbremsing.

Mye krefter

Totalt yter altså drivlinjen 350 hestekrefter og bensinmotoren har et dreiemoment på 380 newtonmeter som til en viss grad kan suppleres av el-motorens 200 newtonmeter.

Foto: Volvo Vis mer


Man kan velge om man vil kjøre i ren ("pure") elektrisk modus (opptil to mil om gangen), i hybridmodus - hvor bilen styrer kombinasjonen av krefter fra el- og forbrenningsmotor utfra kjørestilen, og "Power"-modus, hvor man kombinerer el-og bensinkrefter for maksimal ytelse. Da blir akselerasjonen fra 0 til 100 km/t ganske heftige 6,1 sekunder.

Ved normal, blendet kjøring, oppgis forbruket til lave 0,23 liter per mil, hvilket gir CO2-utslipp på 53 gram per kilometer.

Elektro-4x4

Bilen har elektrisk basert firehjulsdrift, da det er den elektrisk drevne bakakselen som trår inn ved behov/ønske. Ved å trykke på "AWD"-knappen, aktiveres firehjulsdriften og det er bilens elektroniske styringsenhet eller "hjerne" som fordeler kreftene for best å forsere glatt vei eller generelt vanskelig føre.

Volvo XC60 Plug-in Hybrid skal vises på bilutstillingen i Detroit nå i januar og dette, sammen med valget av bensinmotor, tyder på at det er USA-markedet som er i fokus med denne bilen. I produksjon ventes denne - eller en lignende bil - å komme "om et par år", ifølge Volvo-ledelsen.