Skoda Octavia har nå vokst seg enda større.  Foto: Skoda Auto
Skoda Octavia har nå vokst seg enda større. Foto: Skoda AutoVis mer

Nyhet: Skoda Octavia offisiell

Katta er sluppet ut av sekken. Her er nye Octavia.

En helt ny Skoda Octavia er på vei, og i mars er den på plass hos de norske forhandlerne. Bilen følger den generelle trenden om at bilene skal bli større fra generasjon til generasjon, og den får mer utstyr enn noen gang. Også dette i tiden.

For stor for klassen?

Med Octavia sier Skoda at de leverer en bil i kompaktklassen, men med størrelse som en bil i mellomklassen. Dette har den stort sett bare til felles med utgåtte Volvo S40 og V50, og tildels VW Jetta. Nå har derimot Volvo redefinert bilene til å bli V40, og VW Jetta finnes foreløpig ikke som stasjonsvogn. Den får nå navnet Golf stajsonsvogn.

Eplet faller ikke langt fra stammen. Er det litt Audi over den hekken der? Foto: Skoda Auto Vis mer


Slekter til Golf

Særlig innvendig er bilen blitt større. Dette skyldes naturligvis en økt totallengde på 9 cm, i tillegg til at akselavstanden er økt med 10,8 cm. Bilen er strukket 4,5 cm i bredde, og til sammen gir dette gode forhold for innvendig plass. Bagasjerommet er definitivt klassens største, for nå kan de skryte på seg 590 liters volum i bagasjerommet. Det er eksempelvis 210 liter mer enn i VW Golf, som den deler plattform med.

Prøvekjørt: Elektrisk utgave av Octavia

Oppgradert indre

Utvendig er det gjort endringer, men vi kan ikke si vi mener de er markante. Det er fortsatt tydelig at det er en Skoda Octavia det er snakk om. Innvendig er omveltningen større, og det er et mer premium preg enn tidligere. Rattet er blitt treeiket, og det hele ser mer forseggjort ut. I midtkonsollen er det gjort plass til en 8" skjerm, for de som ønsker dette, og bilen har fått flere av de nyere sikkerhetssystemer som er dukket opp i det siste.

Det ser ut til å være gode arbeidsforhold bak rattet på nye Octavia. I januar får vi svaret. Foto: Skoda Auto Vis mer


Kraftig slanket

Selv om bilen er blitt større, så er den også blitt lettere. Hele 102 kilo har Skoda slanket Octavia. Det gir motorene bedre arbeidsforhold, noe som igjen vises på forbruk og utslipp. Skodas snilleste utgave, Green Line, er dermed i stand til å komme ned i 89 gram CO2 per kilometer, hvilket er svært bra for en bil på denne størrelsen. Faktisk er det ingen annen bil på markedet med kun normal forbrenningsteknologi som slipper ut mindre. Ikke engang om vi ser på mindre biler.

Her finner du alt om Skoda

Billig i drift

Av motoriseringer har selvfølgelig Skoda hele rekken av motorer fra VW-gruppen å velge blant. Green Line er bestykket med en 1,6-liters TDI på 110 hk, og har et oppgitt forbruk på 0,34 l/mil. Totalt blir det fire bensin, og fire dieselmotorer å velge blant. Deretter kan du velge mellom manuelt gir, eller DSG-automatgir. Firehjulsdrift kommer ikke fra start, men er på trappene. Forvent derimot ikke kombinasjonen firehjulsdrift og DSG med det første.

Se alle bildene:

Skoda Octavia har nå vokst seg enda større. Foto: Skoda Auto
Eplet faller ikke langt fra stammen. Er det litt Audi over den hekken der? Foto: Skoda Auto
Skoda Octavia er blitt en enda større bil. Foto: Skoda Auto
Det ser ut til å være gode arbeidsforhold bak rattet på nye Octavia. I januar får vi svaret. Foto: Skoda Auto


RS er ikke glemt

Etter hvert vil det komme flere versjoner av Skoda Octavia, og det meldes blant annet om en ny RS. Dette er faktisk en sporty utgave av Octavia som det er blitt solgt en del av i Norge. Vi får håpe motoriseringen i den nye treffer et nivå på avgiftskalkulatoren til tollvesenet godt, og at vi fortsatt kan få Octavia RS til en vettug pris.

Utstyrsfreak?

Skulle du være utstyrsfreak, så står ikke Skoda lenger tilbake for noe. Adaptive lys som blender automatisk ned, adaptiv fartsholder som regulerer seg etter bilen foran, parkeringsassistent, skiltgjenkjenning, panoramatak, og nøkkelfri betjening er blant det du kan velge som tilbehør. Den nevnte 8" skjermen i midtkonsollen er ekstrautstyr, men den er en del av et større system for å kontrollere både bil, stereo, telefon med mer.

Er dette verdens beste bilstereo?

Ny aktør

Skoda har forresten inngått et samarbeid med en tysk produsent når det gjelder stereosystemet, nemlig Canton. Dette er etter hva vi vet Cantons første samarbeidsavtale med en bilprodusent noen gang, og det skal bli spennende å se hva de har fått til, når vi skal ut og teste nye Skoda Octavia i slutten av januar.