Dette er den heftigste 911 som finnes av generasjon 991.
Dette er den heftigste 911 som finnes av generasjon 991. Vis mer

Nyhet: Porsche 911 Turbo

To nye utgaver av 911 er snart på plass. Kanskje de er Porsches 50-års-gave til seg selv?

Nye Porsche 911 har vi allerede kåret til det beste du kan kjøpe for rundt halvannen million kroner, dersom du skal ha deg en sportsbil. Da har du en hinsides bil som er i stand til å gjøre Nürburgring på sju minutter og 40 sekunder. Den er samtidig den billigste nye sportsbilen som runder 300 km/t, og det med en kvalitet som bare varer og varer.

Hva kan da Porsche gjøre mer?

Vi har lenge visst at generasjon 991 av 911 også kommer i en Turbo og en Turbo S-versjon. Når vi ser hva Porsche leverer i en standard 911, så ligger det i kortene at en ny Turbo, med eller uten S bak, blir skremmende rask. Nå vet vi fasitsvaret.

Test: Nye Porsche 911

Fysiske grenser

Hold deg fast, for tallene S-modellen er på de lave 2,9 sekunder til 100 km/t, en måleform som rett og slett begynner å bli gammeldags. Det gjør derimot ikke 911, som aldri før har vært fylt med så mye teknologi som nå. Likevel holder de kjøreopplevelsen nede på et så ærlig og ufiltrert nivå som mulig. Her har du full kontakt med bakken, og med kreftene som nå kommer i Turbo og Turbo S blir 911 illsint.

Dette er den heftigste 911 som finnes av generasjon 991.
Porsche har valgt å ikke strekke strikken helt over til et racing-preget interiør, noe vil helt sikkert vil få se i senere, og mer spesialiserte utgaver av 911. Foto: Porsche


520 eller 560?

Begge de nye utgavene av 911 Turbo har 3,8-literen i hekken. Med twin-turbo yter 911 Turbo 520 hk fra 650 Nm, mens Turbo S leverer 700 Nm og 560 hk på det meste. Det utrolige er at dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig helt nede på 2.000 omdreininger. Med effekttoppen et godt stykke opp på turtallsstigen betyr dette at den har et fantastisk godt arbeidsområde.

911 med drift på alle fire

Saftige tall

Man trenger ikke være gammel for å huske tiden da 100 hk per liter slagvolum var heftig og bra. I nye 911 Turbo S serverer Porsche 147,4 hk per liter slagvolum, noe som er intet mindre enn imponerende. For Turbo uten S er tallet 137 hk/liter. Dette er nok til å gi bilene toppfart på henholdsvis 315 km/t og 318 km/t.

Det er antagelig ikke engang nødvendig å fortelle at begge disse bilene er utstyrt med firehjulsdrift og Porsche Traction Management. Dette er for øvrig det eneste jeg personlig har å utsette på Porsche om dagen. Systemet endrer kraftdistribusjonen mellom de fire hjulene lynraskt, og alltid til det optimale.

Dette fratar føreren noe av muligheten for å leke, ettersom bilen til enhver tid endrer seg for å korrigere for den lekenheten du selv forsøker å oppnå. Det forstår ikke bilen mye av, for den søker alltid det optimale, ikke det lekne, og den prøver dermed å avverge alle forsøk med å kontrollere bilen rett frem.

Porsche har valgt å ikke strekke strikken helt over til et racing-preget interiør, noe vil helt sikkert vil få se i senere, og mer spesialiserte utgaver av 911. Foto: Porsche Vis mer


Kommer virkelig Porsche med stasjonsvogn?

Få konkurrenter

Foruten disse utgavene av 911 finnes det bare én bil som kan vise til tilsvarende ytelse for en relativt moderat sum penger. Det er Nissan GT-R, men det blir litt som å sammenligne epler og pærer, og kundegruppen er nok heller ikke den samme. Bortsett fra GT-R må du opp i svimlende summer for å finne noen som kan måle seg med tanke på ytelse.

Porsche Cayman: Hinsides mye glede for pengene

Lave tider

Porsche er foreløpig noe uklare i sine uttalelser rundt Turbo-utgavenes tider rundt Nürburgring, annet enn at de vil ligge et godt stykke under 7:30. Vi har selv rattet «Ringen» rundt på åtte minutter, og vet således hvor fort et halvt minutt mindre er i praksis.

Prisen i Norge er satt til 2.167.000 kroner for 911 Turbo, og 2.498.000 kroner for Turbo S. Da skal det også legges til at utstyrslisten på disse er enda lengre enn på de ordinære 911-modellene.