A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012Vis mer

Nyhet: Mercedes-Benz A 45 AMG

Denne skal erobre toppen i kompaktklassen med alle midler.

Og bare for å ha sagt det: Audi RS3, BMW M135i, Ford Focus RS, og VW Golf R, dere har alle grunn til å sjelve i buksene.

Den nye Mercedes-Benz A-Klasse er blitt kritikkerrost over hele fjøla, og nå vil Mercedes-Benz vise at bilen har mer å by på. Det gjør de ved å lansere AMG-versjonen av bilen, en bil som skal ut å konkurrere med det aller råeste kompaktklassen har å by på.

Vi har kjørt Mercedes A-klasse mot Audi A3 og Volvo V40

Utfordrer de sterkeste i klassen

A 45 AMG (internkode W 176) går løs på segmentet til BMW M135i og Audi RS3. Vis mer


Aldri før har AMG laget en bil i kompaktklassen. Det betyr at biler som BMW M135i og kommende Audi S3 får en ny konkurrent. Det samme gjør Ford Focus RS og VW Golf R. For å sette A 45 AMG i respekt allerede før den er lansert, så skryter Mercedes-Benz på seg at maskinen er den sterkeste i klassen, og bilen den raskeste. Samtidig er de nok veldig klar over at en ny Audi RS3 ligger og lurer i krattet, så det gjenstår å se hva den kan by på.

Mercedes lanserer CLA - sjekk prisen!

Verdens sterkeste toliter

A 45 AMG er som sagt utstyrt med en toliters turbomotor. Effekten på 360 hk hentes fra et maksimalt dreiemoment på 450 Nm, noe som virkelig er heftig fra en maskin med slagvolum på 1.991 ccm. Mercedes-Benz forteller at dette er den sterkeste toliteren som noen gang er satt i serieproduksjon, men vi har ikke ettergått påstanden.

Høyt ladetrykk

Mercedes-Benz A 45 AMG - tekniske data
  
Slagvolum1991 cc
Effekt360 hk
Dreiemoment450 Nm
- ved o/min2250 - 5000 o/min
Maks. turtall6700 rpm
Hk/liter181 hk
Forbruk0,69-0,71 l/mil
CO2-utslipp161-165 g/km
Aks. 0-100 km/t4.6 sek.
Toppfart250 km/t *)
*) elektronisk begrenset


Å hente såpass mye krefter ut av en toliter er naturligvis forbundet med pustehjelp. Det får den i form av en twin-scroll turbo, som opererer med 1,8 bars ladetrykk. Denne skal ha fått optimale arbeidsforhold på grunn av noe Mercedes-Benz sier er innovativ jobbing med ventilene på eksossiden. Mer rundt dette kommer vi tilbake til når vi får stiftet nærmere bekjentskap med bilen.

Mercedes E-klasse, taxi? Ikke disse!

Firehjulsdrift, så klart

Kraften fra den 148 kg tunge motoren er nok til å flytte den kompakte bilen fra 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder, og toppfarten når enkelt 250 km/t, der den er sperret for videre ferd. For å få godt nok feste har MB puttet inn et nytt 4Matic firehjulsdriftsystem med variabel kraftdistribusjon. I tillegg sier de at det har en struktur som favoriserer bilister med fokus på aktiv kjøring, og det skulle bare mangle i en AMG. Helt nytt er systemet likevel ikke, ettersom det benytter seg av en flerplatekløtsj som aktiviseres av en hydraulisk pumpe, og på den måten gir kraft til bakhjulene.

A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (internkode W 176) går løs på segmentet til BMW M135i og Audi RS3.
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012 Foto: Mercedes-Benz
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012
A 45 AMG (W 176) 2012


Elektronisk styrt

Med konstant drift på fremhjulene, og deretter innslag fra bakhjulene ved behov, blir kraftfordelingen på det meste 50:50. Slik det ser ut foreløpig kan dette aldri helle over i mer drift på bakhjulene enn på forhjulene, såfremt ikke forhjulene mister grepet. For at dette skal foregå så raskt som mulig, så er pumpen aktiv til enhver tid, og justerer kontinuerlig trykket for å legge på, eller trekke fra kraftdistribusjonen til bakhjulene. Utover selve innkoblingen er også hastigheten, rattutslaget, hastighetsforskjell mellom hjulene og g-kraftene med som givere for systemet.

Sportslig ESP

Som en forlengelse av det variable 4Matic systemet har MB også implementert et 3-stegs ESP-system. Foruten å skru systemet helt av, så har du en posisjon hvor systemet er helt på, og i normal modus. Deretter har den en posisjon kalt "ESP SPORT handling", og en posisjon de kaller "ESP Dynamic Curve". De to sistnevnte gir deg bedre muligheter for å utrette det du ønsker, uten at du av den grunn trenger å skru alle sikkerhetsystemer helt av.

For å holde hjulene til bakken til enhver tid har AMG benyttet seg av et trelinks chassisoppsett foran, og et firelinks bak. Deretter har de fylt hjulhusene med fire dekk i dimensjon 235/40 R18. Dermed er det god plass til store bremseskiver, som foran måler hele 350 x 32 mm.

Om ikke lenge

Bilen kommer til Norge tidligst i juni, og du kan stole på at vi skal teste den. Skulle du ønske å være tidlig ute, så kan du sikre deg en Edition 1 dersom du er heldig. Dette er en slags jubileumsmodell, og den kommer i en egen hvitfarge med det svingende navnet "Cirrus White". Den skiller seg ytterligere ut med en del optiske detaljer, deriblant 19 tommers hjul som standard.

I anledning deres nye råtass har Mercedes-Benz laget en egen hjemmeside for denne modellen, hvor det ligger filmer, bilder og konfiguratorer.