<b>KOMMER I SEPTEMBER:</b> Ventetiden er snart over. Lexus NX 300h er på vei til Norge.  Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMMER I SEPTEMBER: Ventetiden er snart over. Lexus NX 300h er på vei til Norge. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

NYHET: Lexus NX 300h

Endelig har vi fått sett produksjonsversjonen, og nå er den på vei til Norge.

Vi er i Brüssel, og står utenfor et enormt industrilokale uten vinduer. På innsiden vet vi at det befinner seg biler. Spennende biler.

Sist vi var her fikk vi se konseptbilen av en kommende SUV fra Lexus. Nå skal vi få se produksjonsversjonen.

Tidligere har vi også snakket med designeren av bilen, Nobuyuki Tomatsu, som har fortalt oss tanken bak nesten enhver vinkel på den nye NX, og dem er det mange av.

Kjente elementer

NX kommer til å bli den mest solgte Lexus her til lands. Importøren estimerer et sted rundt 700 biler i året. Typiske konkurrenter blir Audi Q5, BMW X3, og det er også vanskelig å ikke styre unna Mercedes-Benz GLK også. Men NX har noe spesielt å by på.

I Norge kommer bilen utelukkende til å bli solgt som hybrid. Den får samme drivlinje som IS 300h, så den naturlige betegnelsen blir da NX 300h.

Drift på alle fire

IS 300h har som kjent drift på bare to av hjulene. Dette er også mulig med NX, men den kommer til å leveres med drift på alle fire i de fleste tilfeller.

I all hovedsak vil NX altså få drift på alle fire. Oppsettet i NX blir derfor veldig likt det vi finner i storebror RX, hvor bensinmotoren driver forhjulene, og elmotoren tar seg av bakhjulene. Bensinmotoren på 2,5 liters slagvolum vil i NX vil bli noe nedtunet i forhold til i sedanen IS 300h. Sammen med elmotoren – som alene yter 143 hk – vil den totale samlede effekten ligge på 194 hk.

Se flere bilder av NX:

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HYGGELIG PRIS: Lexus NX 300h starter på 511.000 kroner. Det er med en besparelse i engangsavgift på 60.000 kroner takket være den hybride drivlinjen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KOMMER I SEPTEMBER: Ventetiden er snart over. Lexus NX 300h er på vei til Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Sikter mot konkurrentene

Prisene er foreløpig ikke klare, men Jan Christian Holm fra Lexus Norge forteller at de har ønsker å legge NX 300h på samme prisnivå som vi finner Q5 og X3 med 2-liters dieselmotorer.

Lykkes han i dette, så kan du få deg en NX 300h for et sted oppunder 600.000 kroner.

Etter hvert er det også mulig Lexus vil ta inn bilen med en 2-liters turbo under panseret. Det blir uansett på et senere tidspunkt, ikke fra lanseringsstarten.
Størrelsen på NX er, tilfeldig eller ikke, identisk med Audi Q5. Lengden er faktisk på millimeteren den samme.

Tre versjoner

Lexus NX 300h blir å få i tre forskjellige utstyrsvivåer, men importøren ser ikke bort fra at det blir omtrent samme fordeling her som på IS, hvor nær halvparten av kundene velger F-Sport utgaven.

Denne har litt hissigere fremtoning, mer sportslig understell, mer sidestøtte i setene, sort taktrekk innvendig, aluminiumspedaler, og fremstår som noe mer maskulin.

De to andre er en innstegsmodell, samt en Executive, som skal tilfredsstille den mer komfortorienterte bilføreren.

Se mer innvendig:

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Sobert indre

Innvendig er det lett å kjenne seg igjen fra andre modeller fra Lexus. Også her har du skarpe linjer i et litt agressivt design. Rattet er lite og sportslig, og instrumentene har vi sett før.

Trenger ikke kabel for å lade mobilen

Midtkonsollen har fått en styreplate hvor du med fingertuppen styrer deg frem til det du ønsker å utføre på skjermen. I motsetning til andre forsøk vi har sett på dette, så ser det her ut til å virke bra, ut fra det lille vi har fått prøve.

Under midtarmlenet mellom forsetene finner vi en flat plate med plass til mobiltelefonen. Her har Lexus faktisk plassert en induksjonslader for mobiltelefoner, så du trenger med andre ord ikke koble telefonen til via kabler for å få ladet den. Legg telefonen på platen, og resten går av seg selv.

Alle NX blir for øvrig levert som femsetere, så det blir ingen rene firesetere eller syvseters utgaver å finne i modellprogrammet.

De første kundene av NX vil få bilene levert i månedsskiftet september/oktober.