Kia Soul kom aldri til Norge, grunnet blant annet utslippet, som igjen ville gi for høy pris. Elektriske Soul vil ikke lide samme skjebne.  Foto: Kia
Kia Soul kom aldri til Norge, grunnet blant annet utslippet, som igjen ville gi for høy pris. Elektriske Soul vil ikke lide samme skjebne. Foto: KiaVis mer

Nyhet: Kia Soul EV

Nå popper det frem forskjellige elektriske biler på rekke og rad. Soul EV er en av dem.

Kia må anses som en nybegynner når det gjelder elektriske biler, selv om de ikke er alene om det. Men når Kia Soul nå skal lanseres i ny versjon kan Kia endelig melde at Soul også kommer i en elektrisk versjon.

Bilen får en rekkevidde på 20 mil. Motoren yter 81,4 kW, og har et dreiemoment på 285 Nm. Batteriet er et lithium-ion med en kapasitet på 27 kWt.

Ikke den første

Tidligere har Kia laget Ray EV, en bil som kun var å få i Sør-Korea. Soul EV blir med andre ord deres første satsing utenfor hjemmemarkedet, og når de nå lanserer en ny elbil, så velger de altså å gjøre det med en bil med stort bruksområde – en liten flerbruksbil.

Det har flere gjort før dem, deriblant Renault Kangoo ZE.

Slapp eller kjapp?

Plass og øvrige fasiliteter blir som en helt ordinær Soul, og da av den nye typen. Det som forundrer noe er ytelsene. 0-100 km/t er oppgitt til å ligger i underkant av 12 sekunder. Dette er tall som er overraskende slapt til elbil å være. Toppfarten oppgis til 145 km/t, noe som virker mer normalt.

Se flere bilder:

Kia Soul kom aldri til Norge, grunnet blant annet utslippet, som igjen ville gi for høy pris. Elektriske Soul vil ikke lide samme skjebne. Foto: Kia


Falsk motorlyd

For ikke å være en trussel i trafikkbildet, så har Kia valgt å legge inn en falsk motorlyd, noe vi til og med har sett på Lexus IS, men av en annen grunn.

I Soul EV skjer nemlig dette når man kjører i under 20 km/t, og ved rygging. Det er dermed først og fremst for å hindre påkjørsler av fotgjengere i et bymiljø, der de aller fleste mindre ulykker faktisk skjer.

Sparer strøm

Den nye Soul har en akselavstand på 2,57 meter, et stivere karosseri, og et oppgradert hjuloppheng. Utseendet er i følge Kia selv inspirert av konseptbilen Trackster, som ble vist i 2012.

Nye Soul får dessuten LED kjørelys og baklys, noe som er naturlige valg på en elbil, der lavt strømforbruk er et viktig tema.

Storskjermen på plass

Innvendig vil bilen få noe Kia kaller Supervision instrumentpanel, og en 8” tilleggsskjerm i midtkonsollen. Her er det også brukt en del resirkulerte materialer, samtidig som både materialene og lakken er antibakterielle.

Dette er for øvrig ikke noe nytt og spesielt, men noe bilprodusentene jobber mye med. Lukter, og allergier av andre årsaker, vil være uheldig for en bilprodusent. Noen velger sågar å legge til dufter for å sprite opp stemningen.

Peter Schreyer Foto: NIELS STARNICK / BILD AM SONNTAG Vis mer


Kias designsjef Peter Schreyer har forøvrig nylig mottatt en designpris, Golden Steering Wheel. Han er mannen som har gitt Kia det designspråket de har lykkes så godt med i Europa.

Flere lademuligheter

Kia Soul EV drar naturligvis nytte av regenerativ bremsekraft. I tillegg kan den lades fra både strømnettet og hurtigladere. Kia opplyser at det vil ta 5 timer å lade fra ende til annen med et 230 volts nett. Hurtiglading skal ta 25 minutter med en 100kW lader. Alternativet kan i fremtiden kanskje bli en løsning med nødstrøm i tillegg.

Det kan være at du er så heldig å få se en Kia Soul EV langs veien før den dukker opp på markedet, men det ferdige produktet skal først nå gata i andre halvdel av 2014. Noen pris er det alt for tidlig å si noe om.

.