Legg merke til den høye vinduskarmen bak. Den drar opp det målbare lastevolumet i bagasjerommet.  Foto: Produsenten
Legg merke til den høye vinduskarmen bak. Den drar opp det målbare lastevolumet i bagasjerommet. Foto: ProdusentenVis mer

Nyhet: Honda Civic Tourer

Nå kommer en gammel traver tilbake i ny drakt. Det var på tide!

I svært mange år har den norske bilbransjen gått med kraftig hodepine og lurt på hvordan de skal klare å selge stasjonsvogner i kompaktklassen, der Golf, Focus, Auris (tidligere Corolla), og Civic befinner seg. Nå er de fleste av disse bilene nye på markedet, og alle som en har de kommet med stasjonsvogner – ja, unntatt Honda Civic da, men nå kommer den.

Vi har tidligere omtalt konseptbilen av Civic Tourer, i tillegg til at vi har prøvekjørt alle de andre bilene i klasssen. Det er fantastisk hvor mye bil det nå er mulig å få i denne klassen. Eneste bil som virkelig har solgt som stasjonsvogn i denne størrelsen er Skoda Octavia, men så ligger den da også og vaker et sted mellom kompaktklassen og mellomklassen (C- og D-segmentet). Dette ønsker alle de nye aktørene å gjøre noe med.

Se flere bilder av nye Civic Tourer:

Legg merke til den høye vinduskarmen bak. Den drar opp det målbare lastevolumet i bagasjerommet. Foto: Produsenten




Her er verstingen fra Honda

Størrelsen teller

VW Golf har blitt omtrent like stor innvendig som Passat, og stasjonsvognen av Auris gjør omtrent det samme i forhold til Avensis. Dermed har vi gode grunner til å tro at både Passat og Avensis vil vokse når disse blir fornyet. Så var det nykommeren Civic da, for nå har Honda kunnet bruke sine argeste konkurrenter som målestokk for hvordan den skal bli.
Men har de klart det?

Honda Civic Tourer skal bygges Swindon i England, og blir for første gang vist frem på bilmessen i Frankfurt i september. Bilen er likevel ikke på markedet i Europa før tidlig neste år, og blir således siste bil ut i klassen. Av vitale mål har vi fått vite at den skal måle 4,52 meter i lengde, 1,77 meter i bredde, og 1,44 meter i høyde.

Neste ut er Honda Urban SUV

Smarte luretriks

Det har vært viktig for Honda at bilen får en stram design, og at den beholder et visst sporty uttrykk. Dette kommer ofte i konflikt med det praktiske, men de har likevel fått den til å romme 624 liter bagasje uten å legge ned setene. Dette overgår volumet i VW Golf stasjonsvogn, og det er 14 liter bedre enn i Octavia, vel og merke før du legger ned setene. Da sparker Octavia fra og byr på 92 liter bedre volum, med sine 1.760 liter mot Civic sine 1.668 liter. Nå skal det legges til at dette er det målbare volumet. Deretter spiller det også stor rolle hvor praktisk utformingen er. Civic har nemlig hevet vinduskanten veldig i forhold til konkurrentene. At dette er gjort bevisst for å få et papirmessig høyt tall på rommeligheten er jeg ikke det minste i tvil om, ettersom volumet måles opp til denne kanten. Derfor får vi også så stort sprik på Civic med seteryggene oppe og nede.

Se bilen innvendig:

"YUCCAPALME-LØSNING": Baksetene kan enkelt vippes opp, og vips - har man frigjort plass til transport av høye gjenstander bak forseteryggene. Foto: Honda


Nye løsninger

Honda bringer uansett noe nytt inn i segmentet, med noe de kaller Magic Seat system. Dette innebærer noen løsninger, som blant annet at hele gulvet er hevet en smule i forhold til i hatchback’en. Dette for å gjøre det mulig å lage et helt flatt gulv når seteryggene bak er lagt ned.
I tillegg er det mulig å vippe sitteputene i baksetet opp, for på denne måten å kunne frakte høyere gjenstander som krever å kunne stå. Både ryggen og sitteputen er delt inn i en 60/40 splitt, for på den måten å kunne frakte både gods og bagasje.

Honda CR-V med sparemotor

Ypperlige motorer

Under panseret er det helt naturlig at Honda plasserer den nye 1,6 i-DTEC motoren, i tillegg til 1,8 i-VTEC. Begge med mulighet for enten manuell eller automatversjon. Honda innfører også et sett adaptive støtdempere (ADS) som tilvalg, riktig nok bare bak. Disse kan settes opp i tre forskjellige posisjoner, Comfort, Normal og Dynamic, for på den måten å hjelpe bilen å takle forskjellige lastevekter på en bedre måte.

Utover dette forteller Honda at de har tenkt sikkerhet fremfor alt, da de skulle lage denne utgaven. Uten at de nevner hva slags utstyr, så skal bilen ha flere forskjellige aktive sikkerhetssystemer å by på, når bilen kommer på markedet i begynnelsen av neste år.


.