Norges billigste 4x4 heter Fiat Panda, og er på markedet fra disse dager.
Norges billigste 4x4 heter Fiat Panda, og er på markedet fra disse dager. Vis mer

Nyhet: Fiat Panda 4x4

Dette er landets billigste bil med firehjulsdrift. Og den virker!

I disse dager introduserer Fiat en helt ny Panda 4x4 i Norge, og den lanseres i tillegg som Norges billigste bil med firehjulsdrift.

Prisen er satt til kr. 199.900 kroner pluss frakt og leveringsomkostninger.

Fiat pimpet av Gucci

Én motor - to pakker

Panda 4x4 kommer med kun ett motoralternativ, og to utstyrsvarianter. Du kan velge mellom basisversjonen ”Lounge”, eller den fullspekkede utgaven med det sanne navnet ”All Inclusive”. Sistnevnte har en mengde ekstrautstyr å by på, utstyr som definitivt rettferdiggjør de ekstra 15.000 kronene og totalprisen på 214.900. Også her tilkommer frakt og leveringsomkostninger.

Se flere bilder utvendig:

Norges billigste 4x4 heter Fiat Panda, og er på markedet fra disse dager.
FIAT PANDA 4x4: Norges rimeligste bil med firehjulsdrift tar seg faktisk bra frem, tross små hjul og ikke alt for høy bakkeklaring. Foto: FIAT
FIAT PANDA: Det er lett å bli leken med en Panda 4x4, men en liten motor legger demper på leken. Foto: FIAT


Ny SUV: VW CrossBlue

Uvanlig mye utstyr

Selv om Panda er en liten bil, med sin beskjedne lengde på 3,68 meter, så er den likevel proppet med mye utstyr i kategorien ”kjekt å ha”. Dette kommer også til å være et av bilens aller beste salgsargument, sammen med firehjulsdriften.

Her har du oppvarmet frontrute og klimaanlegg på begge versjoner. På ”All Inclusive” er det i tillegg automatisk. Sistnevnte har også multifunksjonsratt, parkeringssensorer, tåkelys, 15-tommers lettmetallfelger og mer til.

Alle versjonene har start/stopp-funksjon, differensialbrems på bakaksel, nedfellbare bakseter og høyre forsete. I tillegg kan du få bilen klargjort for Tomtom-navigasjon, som dessuten implementerer systemer fra bilen.

Fleksi-SUV fra uventet hold

Se bilder innvendig:


Er motoren sterk nok?

Panda 4x4 kommer til Norge med kun TwinAir-motoren som et alternativ. Det betyr at det er den skamroste 0,9-liters bensinmotoren på 85 hk som sitter under panseret. Denne slipper ut beskjedne 114 gram CO2 per kilometer, og er således en avgiftsvennlig liten tass.

Men er den sterk nok til å dra en bil med drift på alle fire?

Dreiemomentet på 145 Nm er tilstede fra 1.900 omdreininger, noe som framstår som svært så kvikt. Det faller derimot raskt igjen, så det er bra det er seks gir å ta av. Gir-indikator er også på plass, så du får til enhver tid en påminnelse dersom du av gammel vane holder deg for langt opp i turtallsregisteret. På denne måten går du heller ikke tom for krefter, for å sitt optimale arbeidsområde virker Panda 4x4 sterk hele tiden. Vi har enda ikke kjørt bilen med mye last, noe vi kommer tilbake til etter en lengre test. Akselerasjonen sies å skulle ta 11,2 sekunder til 100 km/t, og toppfarten er oppgitt til 177 km/t.

Fine mål

Vis mer


Med en akselavstand på 2,3 meter er det også lagt inn rom for litt komfort i den lille tassen. Korte overheng foran er med på å gi plass innvendig, samtidig som klatrevinklene foran og bak blir bedre. Bakkeklaringen er 15 cm, noe som slettes ikke er ille på en såpass liten bil.

Nå skal vi ikke si at dette gir godt rom for å klatre seg opp til hytta, selv om det er mulig, men det blir vel heller brøytekantene i byen som kan forseres en god del enklere enn med andre småbiler i samme klasse. Noen direkte konkurrenter har Panda 4x4 rett og slett ikke, ettersom den befinner seg i a-segmentet, det vil si de minste bilene. De første virkelige konkurrentene dukker først opp i b-segmentet, i klassen over.

Ny SUV fra Peugeot: Velkommen 2008

Den norske importøren regner med å selge rundt 500 biler i året av nye Panda 4x4, og bilen er som sagt på plass hos forhandlerne i disse dager. Vi kommer tilbake med grundigere test om litt.

Fiat har laget en monstertruck av Fiat Panda, kun for show selvfølgelig. Foto: Fiat Vis mer