<b>MED LUFTPUTER:</b> Citroën C4 Cactus er blitt vist for publikum for førse gang i Paris. Foto: KNUT MOBERG
MED LUFTPUTER: Citroën C4 Cactus er blitt vist for publikum for førse gang i Paris. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Nyhet: Citroën C4 Cactus

C4 Cactus byr på mange nye løsninger, blant annet utvendige luftputer.

Citroën ser på seg selv som ett av de mest innovative bilmerkene. Her har du et godt eksempel på hvorfor.

Nye C4 Cactus kommer til Norge før sommeren og kan skilte med oppsiktsvekkende nyheter som:

Airbag i taket
Ny vindusspyler-teknologi
En toseters sofa i forsetet erstatter de tradisjonelle forsetene.
Luftputer på dørsidene og støtfangerne

Allerede i 2007 viste Citroën første gang konseptet av det som nå blir en realitet. DinSide omtalte dette sist da de viste frem konseptbilen av Cactus i fjor.

Kompakt SUV

C4 Cactus blir en kompakt-SUV på 4,16 meter lengde, 1,73 meter bredde og 1,48 meter høyde.

Men i motsetning til mange andre nye kompakt-SUV-er som Mercedes GLA og Nissan Qashqai, våger Citroën altså å tenke helt nytt. De presenterer en design og nye løsninger vi til nå kun har sett på konseptbiler.

Utgangspunktet til den franske bilprodusenten er at de har ønsket større fokus på nettopp design, i tillegg til komfort, brukervennlighet og driftskostnader.

Med det får C4 Cactus oppsiktsvekkende nye løsninger, som passasjer-airbagen plassert i taket. Airbagen utløses langs frontruten. Det er for å rydde plass til mer oppbevaringsrom og bedre romsligheten.

Det er ikke første gang bilprodusentene eksperimenterer med nye plasseringer av luftputer, noe Volvo viser på den nye V40.

Citroën er likevel ikke alene om å lage biler med en kontroversiell design. Nissan Juke var kraftig omdiskutert, da den kom på markedet. BMW i3 likeså.

Se bilder av bilen utvendig:

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Luftputer også utvendig

Airbump er luftputer plassert på sidedørene og på støtfangerne for å beskytte karosseriet.

Du får dem i ulike farger, og dette fremstår som en praktisk løsning for dem som engster seg for bykjøring og lukeparkering.

Løsningen fremstår som en videreutviklet idé av dette utstyret.

Spare på spyling

Smart Wash er en ny løsning for vindusspylerne. Innretningen spyler væsken direkte på viskerbladet. Det skal bidra til bedre sikt og halvere vindusspyler-forbruket.

Panorama-glasstaket gir effektiv varmebeskyttelse av kupeen. Det blokkerer UV-stråler samtidig som tilstrekkelig med lys slippes inn uten at det blir for varmt.

Citroën sier de har utnyttet plassen maksimalt.

260 centimeter er det mellom akslene, og hjulene er plassert langt ute i hvert hjørne for å gi god innvendig plass.

Bilen skal være like romslig som den noe lengre Citroën C4. Bagasjerommet tar imot 358 liter.

Se mer av interiøret:

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


200 kilo lettere

Instrumenteringen styres i stor grad via en 7-tommers berøringsskjerm. Med fullstendig digitalt grensesnitt er det ryddet enda mer ledig plass rundt forsetene. Via skjermen har du også tilgang til internettjenester, ryggekamera, navigasjon osv.

På forbruk- og utslippsfronten nyter nykommeren godt av 200 kilo redusert vekt kontra C4. Med dieselmotor skal snittforbruket ligge på 0,31 l/mil og CO2-utslippet være kun 82 g/km. Også bensinversjonen skal ligge under 100 gram CO2 uten at noe forbrukstall foreløpig er oppgitt.

Citroën C4 Cactus er oppgitt å komme på markedet i Norge til sommeren.