<b>Større enn før:</b> BMW 2-serie gir bedre innvendig plass enn forgjengeren, i tillegg til bedre kjøreegenskaper.   Foto: BMW
Større enn før: BMW 2-serie gir bedre innvendig plass enn forgjengeren, i tillegg til bedre kjøreegenskaper. Foto: BMWVis mer

Nyhet: BMW 2-serie kabriolet

BMW kapper taket av sin minste kupé, og lanserer dermed 2-serie kabriolet.

På et tidspunkt sa de fleste aktører i bilbransjen at antall modeller måtte ned. Noen skarve år senere lager de alternative modeller av alt som er.

Tidligere i år prøvekjørte vi BMW 2-serie Coupé og 4-serie Cabriolet i Las Vegas. Nå er det førstnevnte som har vært under kniven for å fjerne taket, og bilen får sin premiere på bilutstillingen i Paris i oktober.

Den nye kabrioleten tar dermed over for 1-serie kabriolet, som til nå har vært BMWs minste takløse bil, om vi ser bort fra Mini.

Voksen fremtreden

I forhold til den utgående 1-serie kabriolet er 2-serien 72 millimeter lenger og 26 millimeter bredere. Dette gir rom for en lenger akselavstand og bredere sporvidde, som igjen gir rom for en mer stabil og ryddig oppførsel.

Dette merket vi umiddelbart under testkjøringen av BMW 235i.

Ettersom bilen er større har den også fått mer plass. Bagasjerommet har vokst 30 liter så lenge taket er oppe, til 332 totalt. Legger du ned taket, så stjeler dette volum av bagasjerommet, men det er i 2-serien fortsatt 280 liter igjen, mot 260 i den utgående 1-serie Cabriolet.

20 sekunder

OMVANDLINGEN: Det tar 20 sekunder å omvandle bilen fra lukket til åpen løsning. Foto: BMW Vis mer


Det er tiden det tar for taket å feldes helt ned, eller legges på. Taket har nå en bedre isolasjon enn forgjengeren, noe som skal bedre både varmetap om vinteren og støynivå generelt. Kanvaset kan forøvrig velges i en av de tre fargene sort, antrasitt med sølveffekt, eller brunt med sølveffekt.

Taket opereres selvfølgelig med et tastetrykk, ettersom det er elektrisk operert.

Noen hardtop blir det med andre ord ikke å få, annet enn det tredjepartsleverandører måtte finne på å lage.

Les test av BMW 4-serie Coupé

Se flere bilder:

OMVANDLINGEN: Det tar 20 sekunder å omvandle bilen fra lukket til åpen løsning. Foto: BMW
OMVANDLINGEN: Det tar 20 sekunder å omvandle bilen fra lukket til åpen løsning. Foto: BMW
Foto: BMW
Stilrent: Designen vil ikke overraske noen. Alt er innenfor de rammene alle BMW ligger innenfor. Foto: BMW


Flere motoralternativer

Under panseret vil det naturligvis bli flere alternativer å velge mellom. I Norge vil det antagelig selges mest av 220i og 220d, som drikker henholdsvis bensin og diesel.

Dette betyr en effekt på 184 hk, alternativt 190 hk fra dieselutgaven.

Dersom dette ikke er nok blir M235i toppmodellen. Denne leverer 326 hestekrefter fra et heftig dreiemoment på 450 Nm på det villeste. Felles for alle motoralternativene er at de kan pares med en 8-trinns automatkasse, med skifthendler bak rattet.

I motsetning til den nære slektningen 2-serie Active Tourer, så er 2-serie Cabriolet fortsatt bakhjulsdreven.

Eller kanskje en elektrisk i3?

Stilrent: Designen vil ikke overraske noen. Alt er innenfor de rammene alle BMW ligger innenfor. Foto: BMW Vis mer


Sikkerhet og assistenter

Selv kabrioleter slipper ikke unna de økte kravene om mer sikkerhetsutstyr og hjelpeassistenter. Bilen er derfor utstyrt med Connected Drive, automatisk fjernlysassistent, parkeringsassistent, ryggekamera, skiltgjenkjenning, blindsonevarsler og alt annet man kan forvente av en bil i denne klassen.

Bilen vises som sagt første gang i Paris første uken i oktober, men lanseringstidspunkt og priser er foreløpig ikke kjent.