S3 er en mellomting mellom en stasjonsvogn og en ordinær kombi. I tillegg er den lynrask. Foto: Audi
S3 er en mellomting mellom en stasjonsvogn og en ordinær kombi. I tillegg er den lynrask. Foto: AudiVis mer

Nyhet: Audi S3 Sportback

Kompaktklassen er en perfekt størrelse bil for å lage verstinger av. Se bare på denne.

Audi har to svært gode tradisjoner. Den ene er S og den andre er RS. Resultatet er at hver eneste gang Audi kommer med en ny bil, så dukker spørsmålet opp. Hva med S og hva med RS?

Det tar lang tid å glemme sist vi var ute og kjørte en heftig A3, den gang på fjellveiene rundt Monaco, og bilen var den siste RS3, som kom på slutten av forrige A3’s levetid. Den bød på 340 hk fra en rekkefemmer. I den nye S3 Sportback har Audi montert en firesylindret 2,0 TFSI under panseret, og ytelsene er 300 hk fra et dreiemoment på 380 Nm.

Bilder utvendig:

Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Detail Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
S3 er en mellomting mellom en stasjonsvogn og en ordinær kombi. I tillegg er den lynrask. Foto: Audi
Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Detail Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Standaufnahme Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Detail Farbe: Misanorot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


Se RS3 i vill utfoldelse på glatta

Villt og brutalt

Det blir ganske ville ytelser å snakke om, for 0-100 km/t kort og greit unna på fem sekunder med S-tronic automatkassen, og toppfarten er begrenset til 250 km/t. Dette er avsindig raskt for en bil i denne klassen, og det er da det blir veldig interessant å tenke på at de enda ikke har lansert RS. For å sikre godt nok grep har bilen naturligvis quattro firehjulsdrift, et system som baserer seg på Haldex 5.

Test av den ordinære Audi A3 Sportback

Krydret kjenning

Maskinen er som sagt en 2-liter, en motor som egentlig ble lansert i 2009. Den har blant annet kjeder i stedet for reimer, men noen små modifiseringer gjør likevel at Audi kaller motoren ”helt ny”. Motoren har en topp med en ny aluminiumslegering, og er utstyrt med doble balanseaksler, turbo med opp til 1,2 bar ladetrykk, og en væskekjølt ladeluftkjøler. Bilen kan fås med 6-trinns manuell kasse, eller med S-tronic automat, en 6-trinns dobbeltkløtsjkasse.

0-100 km/t: Under 4 sekunder

Bilder innvendig:

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Detail Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Detail Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Motorraum Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Detail Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


Valgfrihet

Som fører har du et Audi Drive Select system å leke deg med, og i posisjonen ”Dynamic Mode” får du ikke bare et strammere oppsett, men også lønn i form av mer sporty eksoslyd. Sportsunderstellet senker bilen 25 millimeter i forhold til en standard Audi A3 Sportback, og når du får på 225/40 R18 hjul, så ser det rimelig bøst ut.

Se video, hør lyden:


Prøvekjørt: Audi RS3

Syns godt

Eksteriøret har akkurat passe mengder med detaljer til at du ser at den skiller seg ut. Med egen grill, front- og hekkspoiler, takspoiler, spesielle speilhus, og ovale eksosrør, så skiller bilen seg godt fra en standard A3. Skulle du fortsatt lure om den er ekte, så kan du se etter bremseskivene, som på en S3 er hele 340 millimeter foran.

De som ønsker å kjøpe en S3 kan garantere seg ytterligere ved å velge en av de to fargene som kun er å få på S3, en Panther Black eller Estoril Blue. Liker du ingen av disse to er det fortsatt 12 andre standardfarger å velge mellom.

Trenger ikke vente lenge

På tidligere utgaver kom disse spesialversjonene først langt ut i livet til bilmodellen. Nå ser vi med glede at råtassene slippes rett etter at bilene er kommet på markedet, noe som er en god ting. Det føles litt bedre enn å kjøpe noe nytt som er i ferd med å gå ut av produksjonen. Audi S3 kommer i vanlig versjon til sommeren, og som Sportback til høsten. Prisene er foreløpig ikke kjent.

De kommende konkurrentene blir harde, ettersom de heter BMW M135i, Mercedes-Benz A45 AMG og vi våger oss til å dra inn den kommende Ford Focus RS i samme slengen.